Avancerad nivå
För tillträde till kursen krävs examen om minst 180 högskolepoäng (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) i omvårdnad, vårdvetenskap, arbetsterapi, fysioterapi alternativt inom andra vårdinriktade program.
HSOMA Omvårdnad
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fristående kurs. Kan även ingå som valbar kurs inom Mastersprogrammet i omvårdnad.
Kursen behandlar fysiologi och patofysiologi innefattande definition, klassifikation, diagnostik, etiologi, epidemiologi och symtom och behandling rörande arteriell kärlsjukdom samt vensjukdomar. Med utgångspunkt från de olika sjukdomstillstånden behandlas och diskuteras bedömning och interventioner utifrån omvårdnadsprocessen och etiska aspekter. Modeller för hälsopedagogiskt arbete – sekundär prevention i samband med kärlsjukdom introduceras och diskuteras. Slutligen behandlas akademiskt skrivande och vikten av att anta ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt inom området.
Syftet med kursen är att den studerande ska tillägna sig fördjupad kunskap inom medicinsk vetenskap, omvårdnad och hälsopedagogiskt arbete med inriktning mot kärlsjukdomar. Detta för att självständigt kunna bedriva omvårdnad utifrån omvårdnadsprocessen samt kärnkompetenserna (personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, kvalitets- och förändringsarbete, säker vårdinformatik) inom omvårdnad vid kärlsjukdomar samt vid kärlkirurgisk och endovaskulär behandling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara uppkomst och konsekvenser av arteriell kärlsjukdom lokaliserade i aorta, perifera kärl, carotis och vensjukdomar samt beskriva olika behandlingsalternativ,
- tillämpa sin kunskap om symptombild och behandling för att identifiera och bedöma omvårdnadsbehov hos patienter med kärlsjukdomar som behandlas medicinskt, kirurgiskt såväl som endovaskulärt för att kunna vidta relevanta omvårdnadsinterventioner,
- beskriva och motivera strategier för sekundär prevention och egenvård riktat mot kärlsjuka patienter, och
- kritiskt och analytiskt redogöra för relevant forskning inom området kärlsjukdomar.
I kursen används olika arbetsformer i form av egna studier, föreläsningar och probleminriktade seminarium samt grupparbeten (lärandemål 1-4). Lärandemål 1 presenteras vid föreläsningarna, Lärandemål 2 behandlas vid föreläsningar, seminarium samt i grupparbeten och i diskussionsforum. Lärandemål 3 behandlas vid föreläsningar och egna litteraturstudier som diskuteras i ett seminarium. Lärandemål 4 bearbetas vid seminarier samt vid granskning av en vetenskaplig artikel utifrån ett vetenskapligt och kritiskt perspektiv.
Lärandemål 1-3; examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen samt en individuell hemuppgift vid den egna arbetsplatsen alternativt via ett patientfall som analyseras och redovisas i form av ett paper. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att identifiera och förklara uppkomst och konsekvenser av kärlsjukdom samt förmåga att identifiera och bedöma omvårdnadsbehov. Vid bedömningen fokuseras även studentens förmåga att tillämpa kunskap för bedömning och insättning av adekvata omvårdnadsinterventioner samt sekundär prevention riktad mot det aktuella patientfallet. Vid bedömningen läggs även vikt vid kvalitet/innehåll samt form och struktur. Lärandemål 4; vid bedömning av den kritiska granskningen av en vetenskaplig artikel samt den individuella hemuppgiften ligger fokus på hur valda interventioner kan värderas och förankras i vetenskaplig litteratur. Detaljerade bedömningskriterier läggs ut på Canvas. För godkänt betyg på kursen krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i kursen. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på den individuella skriftliga nätbaserade hemtentamen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund; Studentlitteratur. 600s.
Wann-Hansson C, Gottsäter A, Lindblad B, (red) (2011) Vård och behandling vid kärlsjukdomar. Lund: Studentlitteratur. 350 s.
Dessutom vetenskapliga studier, rapporter och e-böcker och vetenskapliga artiklar omfattande ca 200 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna.(HF 1:14)
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.