Kursen ingår inte i något huvudområde.
Kursen övergripande syfte är att studenten ska utveckla sin förmåga att undervisa i friluftsliv i grundskola och gymnasieskola samt utveckla förståelse för olika perspektiv på friluftsundervisning av relevans för det livslånga lärandet.
I kursen behandlas friluftsliv i relation till undervisning i skolan och livslångt lärande varvid olika perspektiv såsom miljö och hälsa uppmärksammas. Didaktiska frågor diskuteras i förhållande till genomförande, bedömning och utvärdering av egna planerade undervisningssituationer i friluftsliv. I samband med detta diskuteras och problematiseras säkerhet och risker som kan uppstå i skolsammanhang. Platsens betydelse för lärande upplevs, förstås och diskuteras med utgångspunkt i såväl campusförlagd utbildning som utifrån egna erfarenheter av friluftslivundervisning i yrkesprofessionen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i friluftsliv
- beskriva och problematisera risk i samband med utövande av friluftsliv i skolan
- diskutera och kritiskt värdera olika perspektiv på undervisning i friluftsliv och det livslånga lärandet.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner vilka genomförs i?digitala fora samt självstudier. I kursen ingår ett läger med övernattning utomhus som obligatoriskt moment. Kursens genomförande bygger på aktivt deltagande och ett gemensamt kunskapsbyggande med övriga kursdeltagare och lärare.
Samtliga lärandemål examineras genom ett Paper, muntlig presentation och laboration 7,5 hp
Obligatoriska moment meddelas i samband med kursstart.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Fägerstam, Emilia. (2014). High School Teachers’ Experience of the Educational Potential of Outdoor Teaching and Learning. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 14(1), s. 56–81.
Loynes, Chris. (2020). The Legacy of maps: breaking the link between maps and navigation in order to experience place. Journal of Outdoor and Environmental Education,23(2), s. 137-151.
Faskunger, Johan; Szczepanski, Anders & Åkerblom, Petter. (2018). Klassrum med himlen som tak: en kunskapsöversikt om vad utomhusundervisning betyder för lärande i grundskolan. Linköping: Linköpings universitet (62s).
Mikaels, Jonas. (2018). Becoming a place-responsive practitioner: Exploration of an alternative conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal of Outdoor Recreation, Education and Leadership, 10(1), 3–19.
Sandell, Klas; Arnegård, Johan & Backman, Erik. (red.) (2011). Friluftssport och äventyrsidrott: utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund: Studentlitteratur. (Valda delar, cirka 50 s.)
Saether, Eivind & Lyngstad, Idar. (2024). Friluftsliv literacy-a contribution to physical literacy for health throughout the life course. FRONTIERS IN PUBLIC HEALTH, 11, 1307444. 11 s.
Sandell, Klas & Öhman, Johan. (2013). An educational tool for outdoor education and environmental concern. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 13(1), s. 36–55.
Styrdokument och stödmaterial från Skolverket tillkommer.
Ytterligare aktuella artiklar, rapporter och dokument tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Kostnader såsom personlig utrustning och resa i samband med läger står den enskilde deltagaren för.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.