Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2027

Kursplan våren 2027

Benämning

Historia II

Engelsk benämning

History II

Kurskod

IS187F

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Fastställandedatum

2025-02-26

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Genomgångna kurser IS175F Historia I, med minst 12 hp med minst betyget godkänd.

Eller motsvarande.

Huvudområde

LAHIA / Historia

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

.

Innehåll

Delkurs 1: Historia i förändring – de långa tidsperspektiven, 7,5 hp

I delkursen studeras utifrån givna teman historisk förändring och kontinuitet i långa tidsperspektiv.

Delkurs 2: Historiska fallstudier, 7,5 hp

I delkursen studeras utifrån givna teman levnadsvillkor och förklaringsmodeller i mikrohistoriska perspektiv utifrån historiska fallstudier.

Delkurs 3: Historisk metod, 7,5 hp

I delkursen presenteras och problematiseras historievetenskapliga metoder med särskild vikt vid kulturanalytiska perspektiv samt källkritik och källbehandling

Delkurs 4: Uppsats, 7,5 hp

I delkursen planerar och genomför studenten en mindre vetenskaplig undersökning som dokumenteras i form av en uppsats. Uppsatsen ventileras på ett seminarium, där studenterna försvarar sin egen uppsats och opponerar på en annan students arbete.

Lärandemål

Delkurs 1: Historia i förändring – de långa tidsperspektiven

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  1. diskutera de historiografiska villkoren för skildringen av politiska, kulturella, ekonomiska och sociala tillstånd och förändringar från förhistoria till nutid
  2. diskutera frågor om historisk kontinuitet och förändring utifrån långa tidsperspektiv
  3. tematiskt analysera och jämföra olika förklaringsmodeller till historiska förändringsprocesser.

Delkurs 2: Historiska fallstudier

  1. identifiera, redogöra för och problematisera historiska fallstudier ur historiografiska perspektiv
  2. analysera historiska tematiker genom historiska fallstudier
  3. värdera och kritiskt diskutera historiska fallstudier utifrån aktuell historisk forskning och metodologi.

Delkurs 3: Historisk metod

  1. redogöra för grundläggande metodologiska begrepp och metoder med betydelse för kunskapsproduktion i historia
  2. redogöra för huvudlinjerna inom det kulturanalytiska forskningsfältet
  3. tillämpa historiska metoder på ett källmaterial
  4. diskutera och analysera kortare historievetenskapliga texter
  5. diskutera och problematisera historieämnet och dess samhällsrelevans.

Delkurs 4: Uppsats

  1. självständigt söka, bearbeta och kritiskt tolka ett historiskt källmaterial
  2. ställa historievetenskapligt relevanta frågor, och utifrån dessa värdera olika typer av källmaterial
  3. planera, genomföra och dokumentera en avgränsad vetenskaplig undersökning inom givna tidsramar
  4. skriva en korrekt disponerad och språkligt godtagbar akademisk text
  5. kritiskt analysera andra studenters uppsatser och konstruktivt kunna diskutera dessa.

Arbetsformer

Delkurs 1: Historia i förändring – de långa tidsperspektiven

Kursen innehåller varierande och studentaktiva arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.

Delkurs 2: Historiska fallstudier

Kursen innehåller varierande studentaktiva arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.

Delkurs 3: Historisk metod

Kursen innehåller varierande studentaktiva arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.

Delkurs 4: Uppsats

Undervisningen består i första hand av seminarier, övningar och studenters skriftliga och muntliga presentationer. I uppsatskursen produceras ett självständigt arbete under handledning.

Bedömningsformer

Delkurs 1: Historia i förändring – de långa tidsperspektiven

Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig hemtentamen och muntlig presentation.

Delkurs 2: Historiska fallstudier

Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig hemtentamen och ett muntligt seminarium.

Delkurs 3: Historisk metod

Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig salstentamen.

Delkurs 4: Uppsats

Examinationen utgörs av ett självständigt uppsatsarbete som försvaras vid ett seminarium samt opposition av annan uppsats.

Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Delkurs 1: Historia i förändring – de långa tidsperspektiven

Andersson, Peter K. (2010). Kan ingenting hända? Om orörlig historia och det absurda. I: La longue durée*,* Historisk tidskrift 130:4, ss. 762-769. 7 sidor.

Armitage, David (2021). What's the Big Idea? Intellectual History and the Longue Durée, History of European Ideas 38:4, ss 493-507. 14 sidor.

Morgan, Chloe och Barreyre, Nicolas (2015). Debating the Longue Durée, in Special Issue: Annales Histoire 70th Year, Annales HSS 70:2, ss. 215-303. 88 sidor.

Elgán, Elisabeth (2010). Fernand Braudels artikel La longue durée’ och svensk historieskrivning idag – några reflektioner, Historisk tidskrift 130:4, ss. 739–749. 10 sidor.

Scott, James C. (2017). Against the grain: a deep history of the earliest states. Yale University Press. 312 sidor.

Tomich, Dale (2011). The Order of Historical Time: The Longue Durée and Micro-History, Almanack (2), ss. 52–65. 13 sidor.

Delkurs 2: Historiska fallstudier

Ginzburg, Carlo (1993). Microhistory: Two or Three Things that I Know About It, Critical Inquiry, 20:1, ss. 10-35. 25 sidor.

Ginzburg, Carlo (1992). Myths, Emblems, Clues. Johns Hopkins University Press, ss. 97–125. 28 sidor.

Götlind, Anna & Kåks, Helena (2014). Mikrohistoria - En introduktion för uppsatsskrivande studenter. Studentlitteratur. 226 sidor.

Kompendium med historiska fallstudier samt lista över valbar litteratur tillkommer. Ca 700 sidor.

Delkurs 3: Historisk metod

Gustavsson, Martin och Svanström, Yvonne (red.) (senaste upplagan). Metod: guide för historiska studier. Studentlitteratur. 317 sidor.

Valbara texter väljs i samråd med examinator, ca 600 sidor.

Delkurs 4: Uppsats

Rienecker, Lotte och Stray Jörgensen, Peter (2017). Att skriva en bra uppsats. Fjärde upplagan. Liber. 400 sidor.

Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.