Grundnivå
För tillträde till kursen ska kurserna OM111D, OM121D, OM131D och OM132D vara godkända.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet termin 5.
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om hur allvarliga och komplexa medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd uppkommer, deras förekomst i samhället, vilka symptom patienter utvecklar vid sjukdom och ohälsa samt hur sjukdomstillstånd kan diagnostiseras och behandlas. Innehållet utgörs även av preventionens betydelse för att begränsa sjukdomsutveckling och komplikationer. Kursen innefattar även tillämpningsövningar med fokus på ett säkert och hållbart omhändertagande, där framför allt samarbete och kommunikation med patienten och vårdteamet tränas. Vidare utförs och tränas hjärt-lung-räddning för sjukvårdspersonal och handhavande av central venkateter samt evakuering av övre och nedre luftvägar genom sugbehandling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för förekommande allvarliga och komplexa medicinska och kirurgiska sjukdomars epidemiologi, etiologi och patofysiologi,
- relatera patofysiologiska processer och omvårdnad till patienters reaktioner och symtom samt redogöra för relevanta behandlingar och undersökningar som utförs i samband med diagnostisering och prevention,
- förklara och tillämpa sina kunskaper för en hållbar och säker vård i en simulerad patientsituation, vid handhavande av centrala venkatetrar, utförande av Hjärt-Lung-Räddning för Sjukvårdspersonal samt evakuering av övre och nedre luftvägar genom sugbehandling, och
- tillämpa sina färdigheter att samarbeta och kommunicera interprofessionellt samt med fiktiva patienter.
För att uppnå lärandemålen 1–4 genomförs föreläsningar, bearbetning och uppföljning av patientfall, obligatoriska prekliniska tillämpningsövningar, obligatorisk grupphandledning i omvårdnad samt egna studier. Dessutom används Helpdesk för att med stöd av kursens lärare bearbeta kursinnehållet och därmed uppnå lärandemål 1–4.
Lärandemålen 1–3 examineras i form av en individuell skriftlig tentamen 1 och en individuell skriftlig tentamen 2 omfattande 4 hp respektive 4 hp (sammanlagt 8 hp). Ämnesområden som ingår i respektive tentamen finns angivet i studiehandledningen. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att redogöra för komplexa medicinska och kirurgiska sjukdomars epidemiologi, etiologi och patofysiologi samt patofysiologiska processer i relation till patienters reaktioner, symtom och omvårdnad. Vidare är fokus för bedömningen på studentens förmåga att förklara relevanta behandlingar och undersökningar för en hållbar och säker vård avseende handhavande av centrala venkatetrar, utförande av Hjärt-Lung-Räddning samt evakuering av övre och nedre luftvägar genom sugbehandling i relation till preventionens betydelse för att begränsa sjukdomsutveckling och komplikationer.
Lärandemål 3–4 examineras individuellt praktiskt i en simulerad patientsituation omfattande 2 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att under tillämpningsövningen skapa en säker vård genom att samarbeta inom vårdteamet och tillämpa samt förklara sina teoretiska kunskaper inom patofysiologi och omvårdnad. Frånvaro från obligatorisk tillämpningsövning kompletteras, om ytterligare tillämpningsövning kan organiseras, under terminstid. I annat fall sker komplettering vid nästa kurstillfälle. Frånvaro från obligatorisk grupphandledning i omvårdnad kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift. Bedömningen görs utifrån fastställda kriterier som finns i studiehandledningen. För att uppnå betyget godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska moment och examinationer i kursen är genomförda och godkända. För att uppnå betyget väl godkänd på kursen krävs att individuella skriftliga tentamina 1 och 2 är väl godkända.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
AnalysPortalen - Labmedicin Skåne (skane.se)
Andersson R, Regnér S, Rogmark C, (red) (2021) Kirurgiska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Cirka 300 av 558 sidor.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Cirka 290 av 760 sidor.
Ericson T, Lind M, (red) (2020). Medicinska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Cirka 250 av 777 sidor.
Eriksson T, Midlöv P, (red) (2023) Farmakologi & farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. Cirka 200 av 622 sidor.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS). HTML (20190513)
Heise Löwgren, C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Cirka 200 av 1088 sidor.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport 2014:1. Hälsa och samhälle. Malmö högskola. 62 sidor.
Svenska rådet för hjärt- lungräddning S-HLR för sjukvårdspersonal. Elektronisk resurs. 28 sidor.
World Cancer Research Fund (2018) The cancer process. PDF (2019-05-13) Cirka 40 av 60 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 150 sidor som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.