Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6 och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
KSEUS Europastudier
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Europastudier på nybörjarnivå (1-30 hp).
Syftet med kursen är följande:
1 Att ge grundläggande kunskaper om, och kritiska perspektiv på, Europas politiska, kulturella och samhälleliga utveckling i tid och rum, inkluderande framväxten av den Europeiska Unionen (EU)
2. Att förmedla och utveckla grundläggande kunskap och förståelse för Europastudier som vetenskapsområde; centrala begrepp, teoribildningar och tillvägagångssätt för att undersöka Europa vetenskapligt.
3. Att utveckla grundläggande kunskap och förståelse för olika former av intellektuella, filosofiska och konstnärliga uttryck som över tid formats i, och format och kritiskt speglat Europa.
Kursen är uppbyggd kring tre delkurser:
1. Introduktion till vetenskapliga studier av Europa, samt Europa som idé och begrepp, 7,5 hp
Denna delkurs introducerar de teman som är grunden för Europastudier vid Malmö Universitet kopplat till en historisk översikt kring Europa som idé och idéer om vad Europa är. Centrala begrepp kring stat, region, nation och relationer mellan stater, knutet till olika former av organisering av det europeiska rummet introduceras.
I kursen presenteras och övas också grundläggande färdigheter för akademiska studier och forskning som källkritik, litteratursökande, vetenskapligt skrivande och läsande.
I delkursen examineras följande lärandemål: 1, 2, 3, 6 och 8
2. Europeiska historier - kulturer, samhällen, politiskt tänkande och organisation, 15 hp
Denna delkurs består av tre spår som delvis löper parallellt.
Spår 1: detta spår fokuserar på en kritiskt reflekterande översikt kring Europas historia. Såväl interna processer som hur europeiska stater har påverkat, och påverkats av, andra delar av världen via kolonialism, imperialism och migration, utgör centrala teman.
Spår 2: Detta spår fokuserar på. utvecklingen av politiskt tänkande och filosofi i Europa, och centrala teman och kritik inom ramen för denna utveckling
Spår 3: Detta spår fokuserar på olika former av konstnärliga uttryck som över tid formats i, och format och kritiskt speglat Europa.
I delkursen examineras följande lärandemål: 4, 5, 7 och 8
3. Historia och teori om Europeisk Integration och den Europeiska Unionens framväxt efter 1945, 7,5 hp
Denna delkurs skall fokusera på att ge studenterna grundläggande kunskap om, och förståelse för, den europeiska integrationsprocessen, dess ursprung och utveckling med ett fokus på den Europeiska Unionens framväxt efter 1945, hur såväl externa som interna samarbeten och konflikter påverkade denna process och hur EU som politiskt system är utformat. Den ger också en introduktion till centrala teoribildningar kring integration och uppsplittring i Europa. och en kritisk analys av detta med hjälp av relevanta teoretiska perspektiv.
I delkursen examineras lärandemål: 8, 9 och 10
Lärandemålen 11, 12, 13,14 och 15 examineras integrerat under alla delkurser.
Efter genomgången kurs skall studenten för att vara godkänd:
Första delen här mer kunskaps- och förståelseinriktade mål
1. Visa grundläggande kunskaper om Europabegreppets ursprung, historia och förändring över tid.
2. Visa grundläggande kunskap om och förståelse för programmets multidisciplinära och internationella karaktär.
3. Visa grundläggande kunskap om och förståelse för vetenskapliga regler, akademiskt skrivande och etik, samt källkritiska metoder.
4. Visa grundläggande kunskap och förståelse för kulturella föreställningar och kulturellt skapande i Europa över tid, och kulturyttringars roll för europeisk självförståelse och samhällskritik.
5. Visa grundläggande kunskaper om utvecklingen av politiskt tänkande och filosofi i Europa som berör relationen mellan individer, samhälle och statens styre, inklusive perspektiv på medborgarskap i relation till genus, klass, ras och minoritetsrättigheter.
6. Påvisa grundläggande kunskap och förståelse om regionaliserings-, nations- och statsbyggnadsprocesserna i Europa från tidigmodern tid till nutid.
7. Visa grundläggande kunskaper om politiska, sociala, ekonomiska och/eller kulturella strukturer, processer och idéer i Europa och globalt som är kopplade till resursanvändning, resurshushållning och långsiktig hållbarhet.
8. Visa grundläggande kunskap om Europas globala roll och plats över tid, inkluderande kolonialismens och imperialismens historia och konsekvenser.
9. Visa grundläggande kunskap om den Europeiska Unionens framväxt och funktion.
10. Uppvisa grundläggande kunskap om de olika teorier som vuxit fram för att förklara och förstå integrations- och regionaliseringsprocesser, med tonvikten lagd på teoretiska perspektiv som fokuserar på europeisk integration och EU:s politiska utveckling.
Dessa målen berör färdigheter och tillägnade kompetenser
11. Kunna skriva kortare vetenskapliga texter.
12. Kunna göra kortare presentationer.
13. Visa förmåga att genomföra övningar och examinationer inom utsatt tid.
14. Visa förmåga att söka efter, värdera och sammanställa information och tolkningar som berör huvudtemana för kursens olika delkurser, baserat på presenterade problemställningar och uppgifter.
15. Inse behovet av vidare studier och fördjupade kunskaper.
Självstudier individuellt och i grupp
Föreläsningar
Temastudier/projekt
Seminarier
Grupphandledningar
Delkurs 1 examineras med hjälp av individuella skriftliga sals/digitala tentamina och seminarier
Delkurs 2
Spår 1: bedöms genom en individuell examination
Spår 2: bedöms genom en individuell examination
Spår 3: examineras i form av aktivt deltagande i grupparbete som avslutas med en gruppresentation
Delkurs 3 examineras genom individuell skriftlig uppsats och en portfölj bestående av seminarieaktiviteter.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.