Avancerad nivå
Genomgångna kurser: EL614E English and Education: Green Cultural Studies and English Teaching
Kursen ingår i Engelska och lärande, masterprogram.
Kursen syftar till att studenten ska vidareutveckla sin förmåga att kritiskt använda kvantitativa metoder för att utforska lärande i engelska som andraspråk utifrån styrdokument och relevant forskning.
Kursen ger en översikt av kvantitativa metodologier, och hur man analyserar data kvantitativt med avseende på engelska som andraspråk. Kursen relaterar dessutom forskningen till språkläraruppdraget, och de styrdokument som undervisningen i engelska som andraspråk har att förhålla sig till. Vidare fokuserar kursen på en fördjupad analys av lärares/elevers attityder och uppfattningar.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- kritiskt granska och utvärdera validitet och tillförlitlighet i kvantitativt utformade undersökningar av andraspråksinlärning,
- utifrån relevanta metodologiska och etiska överväganden, utforma, planera, motivera, och genomföra en kvantitativ studie, och redovisa resultaten i en formell forskningsrapport.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, klassrumsobservationer, självstudier, studiebesök och arbete i grupp.
Lärandemål 1 och 2 examineras genom en muntlig redovisning av en skriftlig kvantitativ studie.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Cohen, Louis, Manion, Lawrence, & Morrison, Keith (2018). Research Methods in Education. New York: Routledge. (916 s.)
Perry, Fred L. (2017). Research in Applied Linguistics: Becoming a Discerning Consumer. New York: Routledge. (284 s.)
Tillkommer texter i omfång av ca 150 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Engelska och lärande: Språkundervisning i teori och praktik I