Grundnivå
Godkända kurser:
- Medieproduktion 15 hp
- Mediestyrning 15 hp
CTMET Medieteknik
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Medieteknik och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.
- Teorier och begrepp inom teknologisk förändring (digitalisering, innovation, förändringsprocesser, drivkrafter)
- Praktisk tillämpning av kunskap från tidigare kurser (produktion och styrning) och pågående kurser (marknadsanalys och projektledning).
- Tillämpning av teoretiska kunskaper på verklighetsbaserade medieteknik-relaterade fall (case) från näringsliv eller forskning
- Beslutsfattande och styrning inom medieprojekt och medieproduktionsprocesser.
- Arbete individuellt och i grupp
- Kommunikation av process och resultat till olika målgrupper, genom kombination av olika kommunikationsmetoder, medieproduktioner och visualiseringar.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för teorier och modeller kring medieteknologisk förändring
- förklara hur medieutvecklingen påverkar medieindustrin i relation till tekniska, ekonomiska, organisatoriska och användarmässiga perspektiv
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- söka, värdera och kritiskt tolka relevant information om ny medieteknologi och dess påverkan på mediemarknaden
- planera, ansvara för och genomföra ett medieproduktionsprojekt med avseende på användare, personal, produktion, teknik, ekonomi och organisation
- tillämpa teorier kring beslutsfattande och styrning på medieteknikrelaterade fall
- tillämpa metoder för problemlösning utifrån en vetenskaplig grund
- individuellt och i grupp, genomföra kreativ problemlösning och reflekterande arbete
- genom en kombination av olika medieproduktioner kommunicera ett väl underbyggt förändringsförslag i tal och skrift, riktat till personer både med och utan specialkunskap inom ämnet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt diskutera samhällets digitalisering, drivkrafter och förändringsprocesser och argumentera för deras påverkan på olika aktörer på mediemarknaden
- kritiskt diskutera teknikutvecklingens roll i samhället och människors ansvar för hur den används
Föreläsningar, övningar och seminarier, projekthandledning, projektarbete och självstudier.
Kursen examineras muntligt och skriftligt, inklusive aktivt deltagande på seminarier, genom följande examinationsformer:
- Inlämningsuppgifter (5 hp, UV)
- Projektarbete (8 hp, UV)
- Seminarier (2 hp, UG)
Slutbetyg grundas på inlämningsuppgifter och projektarbete. För betyget VG krävs att inlämningsuppgifter och projektarbete bedömts som VG.
- Andervin, M. och Jansson, J. (2016). Att leda digital transformation. Hoi förlag AB
- Bryman, A. & Bell, E. (2017) Företagsekonomiska forskningsmetoder. Stockholm: Liber.
- Eklund, S. (2010). Arbeta i projekt: individen, gruppen, ledaren. Lund: Studentlitteratur.
- Iveroth, E., Lindvall, J. Magnusson, J. (red) (2018). Digitalisering och styrning. Lund: Studentlitteratur.
- Tidd, J. & Bessant, J.R. (2020). Managing Innovation. Wiley amd Sons Inc.
Utöver ovanstående litteratur kan vetenskapliga artiklar och annan litteratur tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.