Grundnivå
Genomgångna kurser: IS311F Sociologi I och IS312F Sociologi II med minst 45 hp med minst betyget godkänd. Eller motsvarande.
LASOC Sociologi
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
.
Syftet med kursen är att studenten ska bredda sin sociologiska blick genom insikter i sociologisk kunskapsproduktion samt kritiska diskussioner om sociologins olika tillämpningsområden. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla färdigheter i att planera, genomföra och presentera en vetenskaplig undersökning inom sociologi.
Delkurs 1: Sociologisk kunskap för social förändring (10 hp)
I delkursen fördjupar studentens sina kunskaper om sociologiska teorier genom kritisk analys av sociologisk kunskapsproduktion. Delkursen behandlar hur sociologisk kunskap skapas och tillämpas inom en rad olika områden, till exempel genom feministisk vetenskapskritik samt genom diskussioner om publik, professionell, policy-inriktad, kritisk och global sociologi.
Delkurs 2: Forskningsöversikt (5 hp)
Delkursen är uppbyggd kring genomförandet av en forskningsöversikt inför det kommande examensarbetet. Studenten utgår från en egenformulerad forskningsidé och övar på att söka, välja och sammanställa information och forskningsresultat från olika vetenskapliga publikationer och annat relevant material.
Delkurs 3: Examensarbete (15hp)
Under delkursen ska studenten genomföra en vetenskaplig undersökning inom ett valt sociologiskt forskningsområde utifrån samhällsvetenskaplig metodologi.
Delkurs 1: Sociologisk kunskap för social förändring (10 hp)
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna…
- resonera kring förgivettagna antaganden i sociologisk kunskapsproduktion
- reflektera kring kopplingar mellan sociologiska analyser och samhälleliga debatter om social förändring
- problematisera förhållningssätt till samhällsproblem och föreslå alternativ till dessa med grund i sociologisk forskning
- kommunicera och presentera tillämpad sociologisk kunskap
Delkurs 2: Forskningsöversikt (5 hp)
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna…
- söka, välja och systematisera tidigare forskning från olika vetenskapliga publikationer och annat relevant material
- kritiskt diskutera tidigare forskning med relevans för ett begränsat forskningsproblem
- presentera en individuellt författad forskningsöversikt samt muntligt opponera på en annan
Delkurs 3: Examensarbete (15hp)
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna…
- planera, genomföra och skriftligt presentera en vetenskaplig undersökning
- formulera och kommunicera ett vetenskapligt problem med relevans för sociologi samt motivera och diskutera lämplig vetenskaplig metod och teori för det valda problemet
- reflektera över det egna arbetets begränsningar samt diskutera forskningsetiska överväganden
- diskutera och kritiskt granska egna och andras vetenskapliga arbeten
Delkurs 1: Sociologisk kunskap för social förändring (10 hp)
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt workshop med posterpresentation.
Delkurs 2: Forskningsöversikt (5 hp)
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarium och workshops. Studenten förväntas att aktivt bidra med reflektion och perspektiv till undervisningen.
Delkurs 3: Examensarbete (15hp)
Uppsatsarbete med hjälp av handledning.
Delkurs 1: Sociologisk kunskap för social förändring (10 hp)
Delkursen examineras i sin helhet genom ett muntligt seminarium samt en skriftlig presentation i form av ett debattinlägg (lärandemål 1–4).
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 2: Forskningsöversikt (5 hp)
Lärandemål 1–3 examineras genom skriftlig forskningsöversikt samt muntlig opponering av annan forskningsöversikt.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 3: Examensarbete (15hp)
Delkursen examineras skriftligt och muntligt på ett seminarium där studenten försvarar det egna arbetet samt genomför en opposition på ett annat examensarbete.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 1: Sociologisk kunskap för social förändring (10hp)
Atkins, Ashley (2019). Black lives matter or all lives matter? Color-blindness and epistemic injustice. Social Epistemology, 33(1), s. 1–22.
Back, Les (2007). The Art of Listening. Oxford and New York: Berg. (222 s.)
Bhambra, Gurminder K. (2014). Connected Sociologies . London: Bloomsbury. (192 s.)
Burawoy, Michael (2005). For Public Sociology. American Sociological Review, 70(1), s. 4–28.
Burawoy, Michael (2016). The Promise of Sociology: Global Challenges for National Disciplines. Sociology, 50(5), s. 949–959.
Eyal, Gil & Buchholz, Larissa (2010). From the Sociology of Intellectuals to the Sociology of Interventions. Annual Review of Sociology, (36), s. 117–137.
Lamont, Michele, Camic, Charles & Gross, Neil (2011). Social Knowledge in the Making. Chicago: University of Chicago Press. (464 s.)
Patel, Sujata (2014). Afterword: Doing global sociology: issues, problems and challenges. Current Sociology, 62(4), s. 603–613.
Smith, Dorothy E. (1990). The Conceptual Practices of Power: A Feminist Sociology of Knowledge. Boston: Northeastern University Press. (256 s.)
Törnqvist, Maria (2016). Sociologi som konstform. Sociologisk forskning, 53(3), s. 307–315.
Delkurs 2: Forskningsöversikt (5 hp)
Booth, Andrew, Papaioannou, Diana & Sutton, Anthea (2012). Systematic Approaches to a Successful Literature Review. London: Sage Publications. (424 s.)
Övrig litteratur väljs i samråd med kursledare.
Delkurs 3: Examensarbete (15 hp)
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf & Stjärnhagen, Ola (2018). Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. (3. uppl.) Lund: Studentlitteratur (480 s.)
Eldén, Sara (2020). Forskningsetik: vägval i samhällsvetenskapliga studier. Lund: Studentlitteratur. (164 s.)
Rennstam, Jens & Wästerfors, David (2015). Från stoff till studie: om analysarbete i kvalitativ forskning. Lund: Studentlitteratur. (197 s.)
Roberts, Brian E. (2007). Getting the Most Out of the Research Experience: What Every Researcher Needs to Know. London: Sage Publications. (176 s.)
Rienecker, Lotte & Jørgensen, Peter Stray (2018). Att skriva en bra uppsats. (4:e uppl.) Stockholm: Liber. (400 s.)
Silverman, David (2019). Interpreting Qualitative Data. (5:e uppl.) London: Sage Publications. (568 s.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.