Grundnivå
Godkända kurser: MV211A Läsa, skriva och diskutera miljövetenskapliga texter 7,5 hp, MV212A Miljöhistoria, humanekologi och miljöetik 7,5 hp, MV213A Ekologi, evolution och miljökemi 7,5 hp, MV214A Miljöpolitik och medborgarskap 7,5 hp, MV221A Statistik och miljökommunikation 7,5 hp, MV222E Urban infrastruktur, ekologi och hälsa 7,5 hp eller MV222A Urban infrastruktur, ekologi och hälsa 7,5 hp, MV223A Miljöpsykologi och -metod 7,5 hp, MV224A Naturvetenskaplig metod: datainsamling och analys av miljötillstånd 7,5 hp, MV231A Vetenskapsteori miljövetenskaplig metod, 7,5 hp, MV232E Miljöekonomi: introduktion 7,5 hp, MV233E Internationella miljösamarbeten 7,5 hp, MV234E Miljösociologi och metod 7,5 hp eller MV234A Miljösociologi och metod 7,5 hp, MV242A Miljörätt 7,5 hp, MV243E Miljömanagement och verktyg 7,5 hp och MV244E Miljöledningssystem 7,5 hp. Dessutom krävs att studenten deltagit aktivt i kursen MV261A Miljövetenskaplig kandidatkurs: metod och teori 10 hp.
Alternativt:
Godkända kurser: MV102B Miljövetenskap grundkurs 30 hp, MV101A Miljörätt 15 hp, MV133B Miljöundersökningar 15 p, MV108C Miljövetenskap: fortsättningskurs 30 hp, MV103E Environmental Management: Transdisciplinary Perspectives 15 hp och MV104E Environmental Economics and Ecological Economics 15 hp, MV109C Miljövetenskap: kandidatkurs Delmoment 1: miljövetenskaplig ämnesteori (7,5 hp) samt Delmoment 2: miljövetenskaplig metodologi och forskningsprocess (7,5 hp).
KSMXA Miljövetenskap
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 61-90 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i miljövetenskap.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle
Kursens syfte är att studenten utvecklar en fördjupad kunskap och färdighet i att planera, genomföra och rapportera ett självständigt examensarbete inom ramen för en kandidatexamen i ämnet miljövetenskap. Kursen utgör därmed en grund såväl för vidare studier på avancerad nivå, som för praktiskt utrednings- och förändringsarbete inom miljöområdet.
Examensarbetets innehåll och upplägg bestäms i samråd mellan den studerande, handledaren och kursansvarig lärare. Studenten skall utarbeta en plan för sitt examensarbete, vad gäller inriktning, avgränsningar, syfte, metod, teoretisk utgångspunkt och tidplan, vilken ska godkännas av kursansvarig lärare eller av kursansvarig utsedd handledare. Vidare ska studenten genomföra, respondera på samt skriftligen och muntligen rapportera ett självständigt arbete med utgångspunkt i sin plan. Studenten ska även opponera på ett annat examensarbete.
På denna kurs ska studenten kunna sammanfoga och använda de kunskaper, färdigheter, förmågor och förhållningssätt som ingått som lärandemål i tidigare kurser i utbildningsplanen för SGMVP Miljövetenskapsprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle samtidigt ska dessa fördjupas i relation till aktuell miljövetenskaplig teori och metodologi.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna uppvisa:
1. identifiera, sammanfatta, redogöra och presentera för aktuell empirisk och teoretisk forskning inom det valda uppsatsämnet samt utifrån detta kunna utveckla ett teoretiskt ramverk till examensarbetet
2. uttrycka och använda forskningsetiska hänsyn och förhållningsregler
3. redogöra för och tillämpa den vetenskapliga, skriftliga, rapportens formalia
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
4. självständigt formulera en problemformulering inom ämnet miljövetenskap samt söka och inhämta litteratur, källmaterial och annan information som har relevans för den valda problemformuleringen för examensarbetet
5. planera, genomföra, analysera och skriftligt och muntligt rapportera en självständig miljövetenskaplig undersökning (examensarbete)
6. behärska ett flervetenskapligt angreppssätt på miljö- och samhällsproblem inom ämnet miljövetenskap, dvs. att i det egna arbetet kunna integrera naturvetenskapliga, tekniska och samhällsvetenskapliga frågeställningar, teorier, metoder, empiriska faktaunderlag och analysinstrument
7. strukturera, värdera och kritiskt granska egna och andras arbeten utifrån olika relevanta vetenskapliga perspektiv genom att genomföra en vetenskaplig opposition
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
8. reflektera över och förhålla sig kritiskt till såväl det egna arbetets, som till annan miljövetenskaplig forsknings, kvalitet och relevans för en hållbar samhällsutveckling samt dessas etiska aspekter
9. identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap samt att kunna utveckla sin kompetens i att sammanställa aktuellt forskningsläge inom valt fördjupningsområde inom miljövetenskapen
10. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
I kursens arbetsformer utgör studentens självständiga arbete med examensarbetet huvuddelen. Som stöd i denna process ingår också föreläsningar, seminarier och diskussioner i form av handledning i grupp eller enskilt samt [i förekommande fall] arbete i grupp med att söka relevant forskning och annan information. I avslutningen av kursen presenterar och försvarar studenten sin uppsats samt genomför en opposition på en annan students examensarbete.
Självständigt skriftligt arbete (15 hp) (mål 1-6 och 8-10) (UV)
Muntlig presentation (1,5 hp) (mål 5) (UV)
Opposition (1,5 hp) ( mål 7-8) (UV)
Individuell arbetsplan för examensarbetet (1 hp) (del av mål 4-5) (UG)
Seminarium: aktivt deltagande (1 hp) (mål 7-8) (UG)
För slutbetyget godkänd på hela kursen (20 hp) krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För slutbetyget väl godkänd på hela kursen (20 hp) krävs dessutom betyget väl godkänd på minst 15 hp av hela kursens delmoment.
- Karlsson, O. (red.). (senaste upplagan). Svenska skrivregler. Språkrådets skrifter 22.
- Individuellt vald vetenskaplig litteratur till examensarbetet väljs i samråd med handledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.