Avancerad nivå
Den studerande skall vara godkänd i samtliga praktiska moment på ”Odontologi: Kompletterande utbildning för tandläkare I” (TV650A).
För tillträde till den kliniska färdighetsträningen på Odontologiska fakulteten krävs godkänt resultat från de prekliniska färdighetskontrollerna (klinikkörkort 1 och 2).
För tillträde till verksamhetsförlagd utbildning (VFU) krävs att samtliga moment på ”Odontologi: Kompletterande utbildning för tandläkare I” (TV650A) är godkända.
ODODA Odontologi
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursens fördjupning kan inte klassificeras.
Kursen syftar till att ge kunskap om svensk tandvårdsorganisation samt fördjupad kunskap och färdigheter inom behandling av förekommande odontologiska sjukdomstillstånd.
Kursens främsta fokus är klinisk färdighetsträning som sker som verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i samarbete med kliniker i regionen. Som komplement till VFU sker också klinikförberedande färdighetsträning i mindre utsträckning på Odontologiska fakulteten. Kostnader för resor i samband med VFU/praktik kan förekomma.
Verksamhetsförlagd utbildning erbjuder studenten erfarenhet av en kliniks verksamhet samt övning i att självständigt diagnosticera och behandla patienter med varierande behandlingsbehov inom såväl den allmänna vuxentandvården som inom barn- och ungdomstandvården.
I tillägg ordnas kompletterande föreläsningar eller seminarier på fakulteten som bygger på de erfarenheter, fall och situationer som studenterna uppmärksammar och kommer i kontakt med under den verksamhetsförlagda utbildningen. Lagstiftning och regelverk som styr tandvården behandlas också.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för förekommande odontologiska sjukdomstillstånd, samt förklara deras orsaker och förlopp och hur de diagnosticeras och behandlas
- förklara hur odontologiska sjukdomstillstånd påverkar och påverkas av allmänhälsotillstånd
- förklara hur faktorer som ekonomi och organisation är av betydelse för tandvården
- redogöra för lagar och förordningar som styr tandvården (tandvårdslag, lag om statligt tandvårdsstöd, patientdatalag, offentlighets- och sekretesslag, Socialstyrelsens föreskrifter om delegering inom tandvården)
- redogöra för barns rättigheter i samhället samt FN:s barnkonventions relevans i tandvården
- redogöra för hur patienter som varit utsatta för våld, övergrepp och försummelse kan identifieras i tandvården
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förmåga att tillämpa relevanta lagar och förordningar som reglerar tandläkares yrkesutövning
- visa förmåga att planera och genomföra tandhälsofrämjande och sjukdomsförebyggande insatser på individuell patientnivå och för grupper av patienter
- visa förmåga att självständigt diagnosticera och behandla odontologiska sjukdomstillstånd hos patienter i olika åldrar och med olika behov
- visa fördjupad förmåga att planera, leda, samordna och utveckla tandvårdsarbete
- visa förmåga att utvärdera odontologisk vård, varvid särskild vikt läggs vid kvalitetssäkring
- visa fördjupad förmåga till lagarbete och samverkan med samtliga personalgrupper inom tandvården, liksom med andra yrkesgrupper inom vård och omsorg
- visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda relevant information samt att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det odontologiska området
- visa förmåga att samla in, dokumentera och analysera patientinformation vid omhändertagande i tandvården av barn som far illa och våld i nära relationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa att hen:
- har självkännedom och empatisk förmåga vid kliniskt arbete
- har förmåga att arbeta i team
- med helhetssyn på människan kan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- har ett professionellt förhållningssätt och därmed värnar om och respekterar patientens behov
- har förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
Följande arbetsformer ingår i utbildningen:
föreläsningar, seminarier, självstudier, preklinisk och klinisk färdighetsträning.
Föreläsningar
Föreläsningar ges för lämpliga teman under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att de studerande inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade och innehållet styrs till viss del av frågor formulerade av de studerande. Ämnesspecialister finns med för att förtydliga aktuellt ämnets bredd och djup samt ge en helhetsbild.
Kliniska moment
Klinisk färdighetsträning sker huvudsakligen i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i samarbete med kliniker i regionen samt av klinikförberedande moment på Odontologiska fakulteten.
Självstudier
Med undantag för under VFU-perioden är en del av studieveckan avsatt för självstudier.
Kursen omfattar två provmoment:
- portfolio (20 hp) omfattar deltagande i klinisk färdighetsträning på Odontologiska fakulteten och VFU, kliniska inlämningsuppgifter samt förekommande seminarier. Portfolion omfattar även deltagande i övriga aktiva teoretiska och praktiska moment samt uppvisande av ett professionellt förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna på lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätts i sin helhet vid kursens slut.
- muntlig och skriftlig examination (10 hp). I denna examination ingår muntlig och skriftlig redovisning av två patientfall från den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Ordinarie examination genomförs vid terminsslut.
Som betyg förekommer godkänd och underkänd.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen.
Om en student riskerar att inte bli godkänd på VFU bör stödåtgärder i form av en individuell handlingsplan erbjudas.
Student som underkänts på portfolion i sin helhet har rätt att genomgå kliniska moment och VFU två gånger (totalt).
Student som underkänts i examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.