Grundnivå
Grundläggande behörighet
HSHRA / Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Nivå 1-30 hp. Kursen ingår i programmets första termin.
Kursen syftar till att studenten inhämtar grundläggande kunskaper om medicinska aspekter av funktionsnedsättningar för att förstå personliga och sociala följder av dessa samt möjligheter och hinder för aktivitet och delaktighet.
Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1. Medicinska och sociala följder, 9 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen ges en introduktion till programmet socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet, huvudområdet handikapp- och rehabiliteringsvetenskap och socialpedagogik. Vidare inrymmer delkursen en medicinsk orientering om de vanligaste fysiska, psykiska, kognitiva och intellektuella funktionsnedsättningar som uppkommit genom långvarig sjukdom eller skador som är medfödda eller förvärvade. Innehållet fokuserar på omfattande och varaktiga nedsättningar som innebär att personen är i behov av omsorg/vård, stöd och service från samhället. Medicinska, personliga och sociala konsekvenser för viktiga livsområden som följd av funktionsnedsättning diskuteras och flerfunktionsnedsättningar och samsjuklighet belyses.
Delkurs 2. Aktivitet, delaktighet och tvärprofessionella insatser, 6 hp
Delkursens innehåll
Delkurs 1. Medicinska och sociala följder, 9 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva fysiska, psykiska, kognitiva och intellektuella funktionsnedsättningar,
- beskriva medicinska och sociala följder av funktionsnedsättningar,
- redogöra för samspelet mellan medicinska och sociala aspekter vid funktionsnedsättning och betydelsen för individen, och
- beskriva huvudområdets flervetenskapliga karaktär.
Delkurs 2. Aktivitet, delaktighet och tvärprofessionella insatser, 6 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för och diskutera kring hinder och möjligheter för aktivitet och delaktighet för personer med olika typer av funktionsnedsättningar,
- beskriva professionella aktörers insatser och samverkan i samband med individens behandling, habilitering och rehabilitering,
- tillämpa grundläggande informationskompetens och källkritik, och
- utarbeta en sammanhållen akademisk text och tillämpa grunderna i akademiskt skrivande.
Delkurs 1. Medicinska och sociala följder, 9 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålen för delkursen bedriver studenten enskilda studier och deltar i föreläsningar och seminarier. Föreläsningarna och seminarierna som rör lärandemål 1-3 är inriktade på de olika typerna av funktionsnedsättning (fysiska, psykiska, kognitiva och intellektuella). Vid föreläsningarna som rör lärandemål 4 erbjuds studenten information och kunskap om programutbildningens innehåll och utformning. Då deltagande på seminarier bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen är dessa läraktiviteter obligatoriska
Delkurs 2. Aktivitet, delaktighet och tvärprofessionella insatser, 6 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålen för delkursen bedriver studenten enskilda studier samt deltar i föreläsningar och workshops. Vidare skriver studenten ett individuellt arbete om aktivitet, delaktighet och professionella insatser vid funktionsnedsättning som presenteras skriftligt och muntligt. Vid handledningstillfällena för det individuella arbetet sker en formativ bedömning av studentens kunskaper avseende möjlighet och hinder för aktivitet och delaktighet, professionella insatser vid olika typer av funktionsnedsättningar samt kunskaper om informationssökning, källkritik och akademiskt skrivande. Då deltagande i seminarier, workshops och handledning bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen är dessa läraktiviteter obligatoriska.
Delkurs 1. Medicinska och sociala följder, 9 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen 1–4 examineras genom en individuell skriftlig examinationsuppgift. Fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att korrekt beskriva olika typer av funktionsnedsättningar, skilja dem åt och föra relevanta och korrekta resonemang avseende samspelet mellan medicinska och sociala konsekvenser av olika funktionsnedsättningar för individen. Kriterier för bedömning specificeras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på delkurs 1 krävs betyget godkänt på individuell skriftlig examinationsuppgift samt att obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på delkurs 1 krävs dessutom väl godkänt betyg på individuell skriftlig examinationsuppgift.
Delkurs 2. Aktivitet, delaktighet och tvärprofessionella insatser, 6 hp
Delkursens bedömningsformer
Bedömningen av om studenten uppnått lärandemål 1-4 sker i form av ett skriftligt individuellt arbete. Fokus vid bedömningen av det skriftliga arbetet berör studentens förmåga att föra ett resonemang och göra relevanta och korrekta beskrivningar av hinder och möjligheter för aktivitet och delaktighet samt professionella insatser vid funktionsnedsättning med utgångspunkt i tillförlitlig litteratur. Det individuella arbetet och redovisning och diskussion under seminarier utgör sammantaget underlag för bedömningen. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För att bli godkänd på delkurs 2 krävs betyget godkänt på det skriftliga individuella arbetet, samt att obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på delkurs 2 krävs dessutom väl godkänt betyg på individuell skriftlig examinationsuppgift.
För att blir godkänd på hela kursen krävs minst godkänt på båda delkurserna. För att erhålla betyget väl godkänd på hela kursen krävs minst godkänt på delkurs 2 och väl godkänt på delkurs 1.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursutvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna, Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omtentamen baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.