Avancerad nivå
Examen om minst 180 hp i huvudämnet omvårdnad inklusive ett examensarbete om minst 15 hp.
Kursen ges som fristående kurs och kan även ingå som valbar kurs inom Mastersprogrammet i omvårdnad.
Kursen innehåller en fördjupning av medicinsk vetenskap avseende diabetessjukdomens fysiologi och patofysiologi samt behandlingsåtgärder, såsom farmakologisk behandling och levnadsvanor. Med utgångspunkt från personcentrerad vård behandlas och diskuteras bedömning, interventioner och utvärdering utifrån omvårdnadsprocessen. Diabeteskomplikationer samt prevention och behandling av dessa behandlas, både ur medicinskt-, omvårdnads- och psykosocialt perspektiv. Modeller för pedagogiskt arbete introduceras och diskuteras. Slutligen behandlas akademiskt skrivande och vikten av att anta ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt inom området.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- analysera problem utifrån ett medicinskt- och omvårdnadsperspektiv hos personer med diabetes mellitus,
- bedöma behov utifrån ett individuellt perspektiv avseende medicinsk vetenskap och omvårdnad relaterat till diabetessjukdomen,
- identifiera riskfaktorer relaterat till diabeteskomplikationer, samt kunna föreslå relevanta preventiva insatser,
- analysera individuell omvårdnad inklusive olika pedagogiska modeller gällande personer med diabetes utifrån ett medicinskt-, omvårdnads-, och psykosocialt perspektiv,
- reflektera över hur utvärderingar av personens egenvård, och delaktighet i livsstilsförändringar och farmakologisk behandling kan utformas, och
- kritiskt och analytiskt argumentera för relevant forskning inom området.
Kursens pedagogiska grundsyn bygger på ett studentaktivt lärande. Undervisningen för samtliga lärandemål bedrivs i form av föreläsningar med därtill kopplade seminarier samt enskilda studier och diskussioner där såväl egna erfarenheter som kurslitteratur och vetenskapliga artiklar bearbetas individuellt eller i grupp. Detta kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. Schemalagda seminarier är obligatoriska.
Lärandemål 1 och 3 examineras med skriftlig individuell salstentamen (5hp). Fokus för bedömningen är hur studenten analyserar problem utifrån ett medicinskt och omvårdnadsperspektiv hos personer med diabetes mellitus, identifierar riskfaktorer relaterat till diabeteskomplikationer, samt föreslår relevanta preventiva insatser.
Lärandemål 2, 4–6 examineras individuellt genom inlämning av ett akademiskt paper vilket utgår från patientfall som redovisas och diskuteras vid ett obligatoriskt seminarium. (10 hp). Fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att bedöma behov utifrån ett individuellt perspektiv avseende medicinsk vetenskap och omvårdnad relaterat till diabetessjukdomen, analysera individuell omvårdnad inklusive olika pedagogiska modeller gällande personer med diabetes utifrån ett medicinskt-, omvårdnads-, och psykosocialt perspektiv, samt reflektera över hur utvärderingar av personens egenvård, och delaktighet i livsstilsförändringar och farmakologisk behandling kan utformas och kritiskt och analytiskt argumentera för relevant forskning inom området. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. Eventuell frånvaro från obligatoriska seminarier kompletteras enligt beslut av examinator genom skriftlig inlämningsuppgift.
För godkänt betyg på kursen krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på båda examinationerna som ingår i kursen samt närvaro vid obligatoriska seminarier. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg båda examinationerna som ingår i kursen samt närvaro vid obligatoriska seminarier
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Attvall S, (red) (2024) Svensk förening för diabetologi. Mål och målsättningar svensk diabetologi 2024. Diabetolognytt, 37(3), 6-23. 17 s.
Edberg A-K, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlén J, (Red.), (2021) Omvårdnad på avancerad nivå: Kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. 595 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och Samhälle. Utbildningsnämnden Fakulteten för hälsa och samhälle 2018 Malmö: Malmö universitet. 13 s.
Hagströmmer M, Wisén A, Hassmén P, (2021) Bedöma och utvärdera fysisk aktivitet. I: Yrkesföreningar för Fysisk Aktivitet (YFA). Dohrn IM, Jansson E, Börjesson M, Hagströmer M, redaktörer. Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling, FYSS 2021.
Stockholm: Läkartidningen Förlag AB; 2021. 17 s.
Landin Olsson M (red), (2020) Diabetes. Lund: Studentlitteratur. 494 s.
Mulder H, (2017) Diabetes mellitus – ett metabolt perspektiv. 3e upplagan. Lund: Studentlitteratur. 200 s.
Nyström F H, Berne C, Nilsson PM, (Red.), (2019) Diabetes och metabola syndrom. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. 208 s.
Pilhammar E, (Red.), (2019) Pedagogik inom vård och handledning. 3:e upplagan. Lund: Studentlitteratur. 172 s.
Socialstyrelsen, (2018) Nationella riktlinjer för diabetesvård. Diabetesvård Stöd för styrning och ledning. 135 s.
Socialstyrelsen (2023) Kost vid diabetes hos vuxna – Nationellt kunskapsstöd för hälso- och sjukvården. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2023-4-8339.pdf Artikelnummer 2023-4-8339 44 s.
Svensk förening för sjuksköterskor i diabetesvård, (2013) Kompetensbeskrivning och förslag till utbildning för legitimerad sjuksköterska med specialisering i diabetesvård. Responstryck. Tredje upplagan. 11 s.
Wikblad K, (Red.) (2012) Omvårdnad vid diabetes. Lund: Studentlitteratur. 2a upplagan. 476 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen ca 70 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.