Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2028

Kursplan våren 2028

Benämning

Fastighetsvetenskap: Mänskliga möten - grundläggande psykologi

Engelsk benämning

Real Estate Science: Human Encounters – Basic Psychology

Kurskod

FF275A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Inrättandedatum

2023-09-04

Fastställandedatum

2024-03-25

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

FF270A Fastighetsvetenskap: Introduktion till fastighetsförmedling – bostadsmarknaden och fastighetsmäklarrollen 7,5hp

Huvudområde

KSFAE / Fastighetsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Fastighetsvetenskap på nivå 1- 60hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsförmedling

Innehåll

Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande kunskap om olika processer som påverkar mänskliga beteenden samt förståelse av egna och andras beteenden vid möten mellan människor.

Kursen tar sin utgångspunkt från hållbarhetsmålen, särskilt målsättningarna om inre utveckling. Den studerande utvecklar sina kognitiva och sociala skickligheter genom
självreflektion och kritiskt tänkande i förhållande till sig själv och omvärlden. Kursen omfattar:

  • grundläggande personlighetspsykologi
  • intra- och interpersonell kommunikation
  • konflikthantering
  • kriser
  • människan i förändring och utveckling

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. urskilja grundläggande begrepp inom personlighetspsykologi, intra- och interpersonell kommunikation, konfliktshantering, kriser, samt människan i förändring och utveckling
  2. åtskilja intra- och interpersonell kommunikationsteori och analysera hur möten mellan människor påverkas av interaktionen dem emellan
  3. redogöra för grunderna i perceptionspsykologi
  4. tillämpa grundläggande teorier gällande konflikthantering och kriser
  5. analysera sitt eget och andras beteende utifrån professionella förhållningssätt och perspektiv
  6. använda kommunikationsteori och hantera konflikter och kriser
  7. använda generiska färdigheter som förmåga till självreflektion och kritiskt tänkande
  8. visa förmåga att skriva akademiskt

Arbetsformer

Föreläsningar samt obligatoriska övningar bland annat en gruppuppgift i formen av ett case och seminarier som syftar till att träna generiska färdigheter i konkret tillämpning efter kursens lärandemål.

Bedömningsformer

Individuell examination 4 hp (UV) (Lärandemål 1, 2, 4, 6)

Inlämningsuppgift 2 hp (UG) (Lärandemål 3, 5, 8). Uppgiften görs i grupp, men examineras individuellt

Obligatoriska seminarier 1,5 hp (UG) (Lärandemål 5, 6, 7). Examineras individuellt

För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.

För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd individuell examination (4 hp).

Kurslitteratur

  • Ahola, A (senaste upplaga). Konsten att göra intryck. Natur & Kultur.
  • Cullberg, J. (senaste upplaga). Kris och utveckling. WS Bookwell.
  • Dimbleby, R. & Burton, G. (senaste upplaga). Oss emellan – mellanmänsklig kommunikation.Studentlitteratur. Lund
  • Ekstam, K. (senaste upplaga). Handbok i konflikthantering. Liber ekonomi.

Aktuella vetenskapliga artiklar och material tillhandahålles elektroniskt

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.