Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Specialpedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning

Engelsk benämning

Special Needs Education: Research Methodologies and Research Design

Kurskod

SO711F

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Fastställandedatum

2024-04-16

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Godkänd kurs: SO667F Specialpedagogik: Kunskapsområde och forskning, 7,5 hp

Godkänd kurs: SO668F Specialpedagogik: Vetenskapsteoretiska traditioner och metodologi, 7,5 hp

Godkänd kurs: SO669F Specialpedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning, 7,5 hp

samt godkänd kurs: SO664F Specialpedagogik: Självständigt arbete I, 15 hp

eller

Specialpedagogexamen/speciallärarexamen på avancerad nivå.

eller

Magisterexamen i specialpedagogik alternativt i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik.

Huvudområde

LASQA / Specialpedagogik

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Huvudområde Specialpedagogik

Innehåll

Kursen - som består av två delkurser - syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap om och förmåga att välja, värdera och tillämpa adekvata kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt analysera data inom området specialpedagogik.

Kvalitativ forskningsansats, 7.5 hp

Delkursen fokuserar på tillämpning av metod samt analys och tolkning av kvalitativa data. I kursen görs en kvalitativ design av en mindre studie samt analys och tolkning av ett material. Datorstöd för analys av kvalitativa data introduceras. I kursen behandlas även forskningsetik.

Kvantitativ forskningsansats, 7.5 hp

Delkursen fokuserar på att utifrån vald hypotes och forskningsfrågor presentera en forskningsdesign . Studenterna använder även SPSS för bearbetning och analys av data. I kursen behandlas även forskningsetik

Lärandemål

Kvalitativ forskningsansats, 7.5 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna

  1. analysera och jämföra metodologiska ansatser och metoder relevanta för specialpedagogik
  2. formulera en forskningsfråga samt föreslå och motivera val av forskningsmetod
  3. analysera och tolka kvalitativa data
  4. muntligt presentera och argumentera för valda kvalitativa metoder

Kvantitativ forskningsansats, 7.5 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna

  1. formulera vetenskapliga hypoteser som prövas statistiskt
  2. motivera val av undersökningsdesign, kontrollåtgärder och statistisk metod utifrån den hypotes som undersöks
  3. redogöra för egenskaper hos mätskalor, fördelningar och statistiska test
  4. bedöma och diskutera reliabilitet och validitet hos statistiska undersökningar
  5. bearbeta data statistiskt för att pröva vetenskapliga hypoteser
  6. tolka och dra slutsatser av resultaten av statistiska test samt kunna rapportera dem skriftligen

Arbetsformer

Kvalitativ forskningsansats, 7.5 hp

Arbetsformerna utgörs av föreläsningar, gruppövningar, fältarbete, datainsamlingsmetoder, lärarledd workshop i kvalitativa analyser, muntliga och skriftliga redovisningar. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studerande och kursledare.

Kvantitativ forskningsansats, 7.5 hp

Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, lärarledd frågestund och övningar i statistik samt skriftliga redovisningar. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studerande och kursledare.

Bedömningsformer

Kvalitativ forskningsansats, 7.5 hp

Prov 1: Individuell skriftlig hemtentamen (Individual Written Home Assignment) 5,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.

Prov 2: Muntlig redovisning (Oral Presentation) 2 hp . I detta prov examineras lärandemål 4.

För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kvantitativ forskningsansats, 7.5 hp

Prov 3: Individuell skriftlig hemtentamen (Individual Written Home Assignment) 5,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2, 3, 4 och 6.

Prov 4: Två workshops (Two Workshops) 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 5.

För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Cook, Bryan G., & Cook, Lysandra (2016). Research Designs and Special Education Research: Different Designs Address Different Questions. Learning Disabilities Research & Practice (Wiley-Blackwell), 31(4), 190–198. https://doi.org/10.1111/ldrp.12110. (9 s.)

Cohen, Louis, Manion, Lawrence & Morrison, Keith (2018). Research Methods in Education. Routledge (462 s.).

Pallant, Julie (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. McGraw-hill education (UK). (380 s.)

Forskningslitteratur väljs i samråd med kursansvarig (ca 300 s.)

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 11 hp av kursens poängomfattning.

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.