Avancerad nivå
- Kandidatexamen eller motsvarande om minst 180 högskolepoäng i ämnet datavetenskap eller näraliggande och relevanta ämnen. Exempel på sådana ämnen inkluderar informatik, data- och informationsvetenskap, informationssystem, interaktionsdesign, människa-datorinteraktion och medieteknik.
- Minst 15 högskolepoäng i programmering, systemutveckling eller motsvarande.
- Kunskaper motsvarande engelska 6 på svensk gymnasienivå
- Minst betyget godkänt på kursen: Innovation och entreprenörskap i ett digitalt samhälle.
Inga huvudområden
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i programmet Innovation for Change in a digital society, masterprogram, och kan ingå i Masterexamen i datavetenskap (120 hp).
Kursen ger kunskap om olika typer av innovationsprocesser (t.ex. öppna, medskapande, iterativa och agila) och de aktiviteter de består av:
- Designtänkande
- Problemdefinition
- Intressent- och behovsanalys
- Användar- och marknadsundersökningar
- Idégenerering och urval
- Idé- och konceptutveckling
- Grundläggande prototyputveckling
- Utvärderingsmetoder och utvärderingsstrategier
- Förändringshantering
- Affärsmässigt tänkande
- Pitchning och presentation
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna visa:
- kunskap om olika typer av innovationsprocesser,
- förståelse för på vilket sätt innovationsprocesser kan användas för att utveckla lösningar för olika utmaningar, och
- kunskap om, och förståelse för, behovs-, intressent- och marknadsanalys.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs kunna studenten visa:
- färdighet och förmåga att baserat på en utmaning välja och använda lämpliga processer, metoder och verktyg för att utveckla och utvärdera lösningar och koncept,
- färdighet och förmåga att systematiskt samla in data och göra bedömningar i relation till olika behov, intressenter och marknader,
- förmåga att målgruppsanpassat presentera och diskutera koncept och lösningar, och
- färdighet och förmåga att diskutera styrkor och svagheter i olika lösningsförslag.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förmåga att kritiskt värdera aktiviteter och resultat i innovationsprocesser samt visa insikt om dess möjligheter och begränsningar,
- förhålla sig till begränsningar och möjligheter med olika innovationsprocesser, och
- visa förmåga att utvärdera och argumentera för innovationers påverkan på samhälleliga och etiska aspekter likväl som hur de förhåller sig till hållbarhet.
Under kursens gång genomförs ett antal föreläsningar, workshops och seminarier/presentationer. Utöver detta genomförs kursen till stora delar i form av självstudier och grupparbete.
Betygsättning baseras på muntlig och skriftlig examination, inklusive aktiv medverkan, genom följande moment:
- Casebaserade workshops och uppgifter - 10HP - UG
- Rapport - 5HP - UA
Krav för betyg godkänt (A-E): Godkänt på samtliga moment.
Slutligt kursbetyg baseras på momentet Rapport.
Rekommenderad litteratur:
- Goodman, Elizabeth, Moed, Andrea. & Goodman, Elizabeth. (2012). Observing the User Experience: a Practitioner's Guide to User Research. 2. ed. San Francisco: Morgan Kaufmann
- Rice, Eric (2017). The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. New York: Currency
- Sauro, Jeff. & Lewis, James R. (2012). Quantifying the User Experience [electronic resource]: Practical Statistics for User Research. Amsterdam: Elsevier/Morgan Kaufmann
Utöver ovanstående litteratur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.