Grundnivå
Genomgången kurs KS301F Dramapedagogik I: Ledarskap, gruppdynamik och improvisation, med minst 7,5 hp godkänd
eller
genomgången kurs KS281F Dramapedagogik I, med minst 7,5 hp godkänd
eller
godkänd kurs KS111F Pedagogiskt drama I, Drama och kommunikation.
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen behandlar perspektiv på praktiska och teoretiska kunskaper och hur berättande uttryck, processdrama och andra dramapedagogiska metoder kan användas i olika sammanhang. Inom kursen vidareutvecklar studenten sin förmåga att gestalta och iscensätta olika typer av texter och berättelser i samspel med barn, unga och vuxna.
Kursen ger studenten möjlighet att fördjupa förståelsen för hur didaktiska och konstnärliga val förhåller sig till gruppdynamik, lärande och fiktion. I kursen ingår även att planera och genomföra berättande i en verksamhet, till exempel inom förskola, skola, utbildning eller annan social mötesplats.
Aktuell forskning inom ämnesområdet bearbetas.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla praktiska och teoretiska kunskaper om berättande, dramapedagogiska övningar och former för gestaltning. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin förmåga att leda grupper i gestaltat berättande.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- iscensätta och gestalta berättande i samspel med andra
- redogöra för på vilka sätt didaktiska och konstnärliga val har betydelse för att utveckla föreställningsförmåga, samspel och lärande i pedagogiska sammanhang
- didaktisera och leda berättande med ett tematiskt innehåll och med utgångspunkt i fiktionella världar
- reflektera kring dramapedagogiskt ledarskap i relation till fiktion, gestaltning och gruppdynamik med stöd i relevant teori
Kursen innehåller varierande arbetsformer och tillämpar ett processorienterat arbetssätt. Arbetsformerna utgörs av gestaltat berättande både enskilt och i grupp med uppföljande handledning, reflektion och analys. I kursen förekommer workshops, litteraturseminarium och teoretiska studier.
I kursen ingår obligatoriska workshops. Frånvaro innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar obligatoriska moment. Formen för uppgiften kan vara skriftlig och/eller praktisk. Uppgiften ska göras under kursens gång och godkännas av undervisande lärare.
Prov 1: Muntligt berättande (Oral Narration), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Interaktiv berättarverkstad (Interactive Narrative Workshop), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) (2019). Normkritisk pedagogik: perspektiv, utmaningar och möjligheter. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (360 s.)
Fast, Carina (2001). Berätta!: Inspiration och teknik. Stockholm: Natur & kultur (134 s.)
Grünbaum, Anita (2009). Lika och unika: dramapedagogik om minoriteter. Göteborg: Daidalos. (198 s.)
Hallgren, Eva (2018). Ledtrådar till estetiskt engagemang i processdrama. Samspel i en fiktiv verksamhet. [doktorsavhandling] Stockholm: Stockholms universitet (287 s.) Tillgänglig via internet.
Henricsson, Ola & Lundgren Michael (2016). Muntligt berättande i flerspråkliga klassrum. Lund: Studentlitteratur (179 s.)
Artiklar tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.