Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Nivå 1–30 hp. Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammets första termin.
Kursens innehåll är fördelat på tre delkurser. Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig kunskap om huvudområdet omvårdnad, dess teori- och forskningsutveckling, sjuksköterskeprofessionen samt att studenten ska förbereda sig prekliniskt inför det professionella patientnära arbetet med grund i evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. Omvårdnad och omvårdnadsprocessen behandlas utifrån ramverket Fundamentals of Care och kärnkompetenserna. Kursen syftar också till att studenten ska tillägna sig medicinska kunskaper inom människokroppens anatomi och fysiologi, de förändringar som uppstår i kroppen vid det biologiska åldrandet samt inom farmakologi och läkemedelshantering. Studenten ska efter avslutad kurs ha kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen och en hållbar utveckling.
Delkurser
Delkurs 1. Omvårdnad och profession, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas huvudområdet omvårdnad, dess teori- och forskningsutveckling, vetenskapsteori, sjuksköterskeprofessionen och professionsetik kopplat till mänskliga rättigheter och jämlik hälsa samt vård. Omvårdnad och omvårdnadsprocessen behandlas utifrån ramverket Fundamentals of Care och kärnkompetenserna. Vidare bearbetas omvårdnadsprocessen som en struktur för sjuksköterskans bedömning, planering, utförande, dokumentation och utvärdering. Dessutom behandlas lagstiftning av relevans för sjuksköterskans profession och akademiskt skrivna texter bearbetas.
Delkurs 2. Medicinsk vetenskap 1, 15 hp
Delkursens innehåll
Studenten ska i delkursen tillägna sig medicinska kunskaper inom människokroppens anatomi och fysiologi samt farmakologi. I delkursen behandlas utifrån vetenskaplig grund och evidensbaserat förhållningssätt med stöd av medicinsk terminologi följande ämnesområden: grundläggande kemi och fysik, från celler till kropp, nervsystemet och sinnena, det endokrina systemet, skelettet och musklerna, cirkulationssystemet och blodet, immunsystemet, andningssystemet, njurarna och urinvägarna, syra-basregleringen, matsmältningssystemet, kroppens energibalans och omsättning av organiska näringsämnen, huden, temperaturregleringen, fortplantningen samt det biologiska åldrandet. Vidare bearbetas farmakologi, läkemedelshantering och användning av FASS för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar och kompetens.
Delkurs 3. Prekliniska färdigheter, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen förbereds studenten praktiskt med utgångspunkt i ramverket Fundamentals of Care och kärnkompetenserna för det professionella patientnära arbetet samt tränas i upplevelsen av att vara patient. Delkursen omfattar patientobservationer, omvårdnadsåtgärder och medicintekniska arbetsuppgifter såsom venprovtagning, injektioner, infusioner, kateterisering och syrgasbehandling, utifrån evidensbaserad och hållbar hälso- och sjukvård. Dessutom praktiseras delar av omvårdnadsprocessen, ergonomiska, aseptiska och hygieniska principer samt hjärt- och lungräddning. Vidare ingår praktisk hantering av läkemedel.
Delkurs 1. Omvårdnad och profession, 7,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva sjuksköterskeprofessionen och dess utveckling med tillhörande professionsetik kopplat till mänskliga rättigheter och jämlik hälsa samt vård,
- beskriva teori- och forskningsutveckling för huvudområdet omvårdnad med utgångspunkt i kunskaps- och vetenskapsteoretiska begrepp,
- beskriva lagstiftning av relevans för sjuksköterskans profession,
- beskriva vårdens kärnkompetenser i relation till omvårdnad samt omvårdnadsprocessen, och
- identifiera och beskriva vad som utmärker akademiskt skrivna texter inom omvårdnad.
Delkurs 2. Medicinsk vetenskap 1, 15 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva fysiologiska processer och ange anatomiska strukturer i människokroppen,
- beskriva vad det biologiska åldrandet innebär för människokroppens funktioner, och
- beskriva grunderna för läkemedelsbehandling och läkemedelsanvändning inkluderande farmakokinetik, farmakodynamik, administrationsvägar och beredningsformer för läkemedel samt säker läkemedelshantering.
Delkurs 3. Prekliniska färdigheter, 7,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- utföra och dokumentera patientobservationer, omvårdnadsåtgärder, medicin-tekniska arbetsuppgifter samt hjärt- och lungräddning,
- utföra säker hantering av läkemedel och läkemedelsordinationer enligt relevanta författningar, och
- tillämpa ett professionellt förhållningssätt med utgångspunkt i vetenskap och beprövad erfarenhet, hygieniska principer, och en säker vård samt hållbarhet i fokus i samtliga kliniska färdigheter.
Delkurs 1. Omvårdnad och profession, 7,5 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1–5 genomförs föreläsningar, egna studier samt aktivt deltagande i obligatoriskt strukturerat grupparbete och obligatoriska seminarier. För att uppnå lärandemål 5 genomförs även obligatorisk workshop.
Delkurs 2. Medicinsk vetenskap 1, 15 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1–3 genomförs föreläsningar, workshops och egna studier.
Delkurs 3. Prekliniska färdigheter, 7,5 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1–3 genomförs föreläsningar, enskilda studier, obligatoriska kliniska färdighetsövningar samt obligatoriska seminarium om patientsäkerhet. Innehållet i de kliniska färdighetsövningarna specificeras i studiehandledningen.
Delkurs 1. Omvårdnad och profession, 7,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen 1–5 examineras genom en individuell skriftlig tentamen omfattande 7,5 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att beskriva sjuksköterskans huvudområde omvårdnad, professionens utveckling och dess etik med koppling till mänskliga rättigheter samt jämlik hälsa och vård. Vidare är fokus för bedömningen på studentens förmåga att beskriva omvårdnadsämnets teori- och forskningsutveckling och vårdens kärnkompetenser i relation till omvårdnad samt omvårdnadsprocessens fem steg. Fokus är även på studentens förmåga att beskriva relevant lagstiftning och att kunna identifiera och beskriva vad som utmärker akademiskt skrivna texter inom omvårdnad. Betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen. Frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för momentet kan organiseras under terminstid.
För att uppnå betyget godkänd i delkursen krävs att individuell skriftlig tentamen är godkänd och samtliga obligatoriska moment är uppfyllda. För att uppnå betyget väl godkänd på delkursen krävs dessutom betyget väl godkänd på individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 2. Medicinsk vetenskap 1, 15 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–3 examineras i form av en individuell skriftlig tentamen 1 och en individuell skriftlig tentamen 2 omfattande vardera 7,5 hp (sammanlagt 15 hp). Ämnesområden som ingår i respektive tentamen finns angivet i studiehandledningen. Fokus för bedömningen är på students förmåga att beskriva fysiologiska processer och ange anatomiska strukturer i människokroppen samt beskriva vad det biologiska åldrandet innebär för kroppens funktioner. Vid individuell skriftlig tentamen 2 är fokus för bedömning även på studentens förmåga att beskriva grunderna för läkemedelsbehandling och läkemedelsanvändning inkluderande farmakokinetik, farmakodynamik, administrationsvägar och beredningsformer för läkemedel samt säker läkemedelshantering. Betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen.
För att uppnå betyget godkänd i delkursen krävs att individuella skriftliga tentamina 1 och 2 är godkända. För att uppnå betyget väl godkänd i delkursen krävs dessutom att individuella skriftliga tentamina 1 och 2 är väl godkända.
Delkurs 3. Prekliniska färdigheter, 7,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–3 examineras individuellt i kliniskt träningscentrum genom Objective Structured Clinical Examination (OSCE), omfattande 7,5 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att utifrån ett professionellt förhållningssätt utföra kliniska moment på ett patientsäkert sätt med medvetenhet om ergonomi och hygieniska principer. Betyget underkänd eller godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen. Frånvaro från obligatorisk klinisk färdighetsövning kompletteras, om ytterligare färdighetsövning kan organiseras, under terminstid. I annat fall sker komplettering vid nästa kurstillfälle. Frånvaro från obligatoriskt patientsäkerhetsseminarium kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en individuell skriftlig kompletteringsuppgift.
För att uppnå betyget godkänd i delkursen krävs att samtliga obligatoriska moment och examinationer i delkursen är genomförda och godkända.
För att uppnå betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga delkurser är godkända.
För att uppnå betyget väl godkänd på kursen krävs väl godkänt betyg i delkurserna 1 och 2.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Gemensam litteratur för delkurserna 1, 2 och 3
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 50 sidor
som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
Delkurs 1. Omvårdnad och profession, 7,5 hp
Birkler J, (2022) Vetenskapsteori: En grundbok. (3:e upplagan) Stockholm: Liber. Cirka 69 av 158 sidor.
Blomström V, Wennerberg J, (2021) Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur AB. 356 sidor.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Cirka 30 av 760 sidor.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Cirka 80 av 488 sidor.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige, (FASS): www.fass.se.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:e upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Cirka 270 av 712 sidor.
Heise Löwgren C, (red) (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. Cirka 50 sidor.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. 199 sidor.
Lilja Andersson P, Hommel A, (2012) Vården inifrån: när sjuksköterskan blir patient. Stockholm: Natur & Kultur. 177 sidor.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. (2:a upplagan). Cirka 150 av 345 sidor.
Sarvimäki A, Stenbock-Hult B, (2008) Omvårdnadens etik: Sjuksköterskan och det moraliska rummet. Stockholm: Liber. Cirka 74 av 100 sidor.
Staaf A, Wendel L, Zanderin L, (2012) Hälso- och sjukvårdsrätt: en introduktion för professionsutbildningar. Stockholm: Liber. 151 sidor.
Delkurs 2. Medicinsk vetenskap 1, 15 hp
Bjålie J, Haug E, Sand O, Sjaastad Ö, Toverud K, (2021) Människokroppen. Stockholm: Liber. 688 sidor.
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (red) (2024) Omvårdnad & äldre. Lund: Studentlitteratur. Cirka 50 av 683 sidor.
Eriksson T, Midlöv P, (red) (2023) Farmakologi & farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. Cirka 100 av 688 sidor.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS): >www.fass.se< HTML
Delkurs 3. Prekliniska färdigheter, 7,5 hp
Boman L, Wikström C, (2019) Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. (2:a upplagan) Lund: Studentlitteratur. Cirka 170 av 526 sidor.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Cirka 30 av 488 sidor.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Cirka 40 av 712 sidor.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. Cirka 50 av 199 sidor.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. (2:a upplagan) Cirka 50 av 345 sidor.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm: Natur & kultur. 228 sidor.
Vårdhandboken, www.vårdhandboken.se.
Ödegård S, (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber Cirka 50 av 313 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.