Kursplan hösten 2026
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Grundläggande examen om minst 180hp, med 90 hp inom ett för Historiska studier relevant huvudämne såsom exempelvis etnologi, arkeologi, litteraturhistoria, idéhistoria eller ekonomisk historia.
Huvudområde
LAHIA / Historia
Fördjupningsnivå
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår som obligatorisk kurs i Historiska studier, magister/masterutbildning.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska förvärva fördjupade kunskaper om historiska tolkningar av förändringsprocesser och de historiografiska sammanhang vari de utvecklats, samt utveckla ett kritiskt-analytiskt förhållningssätt.
Kursen behandlar olika historiska tolkningar om förändringsprocesser samt de historiografiska sammanhang ur vilka dessa har utvecklats. Studenterna introduceras i perspektivet historia underifrån och tränas i att kritiskt och analytiskt diskutera bruket av historia.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- självständigt kunna redogöra för olika historiska tolkningar om förändringsprocesser med tyngdpunkt på perioden efter 1750;
- självständigt kunna redogöra för perspektivet historia underifrån
- kunna göra komparationer såväl i tid som i rum samt kritiskt analysera komplexa samband mellan förändringsprocesser på olika nivåer;
- kunna problematisera olika historiska tolkningar och de historiografiska sammanhang ur vilka dessa har utvecklats;
- kunna förklara hur historia och annan vetenskap brukas med speciella syften
- tillämpa ett kritiskt-analytiskt förhållningssätt till olika typer av information;
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar litteraturseminarier och studiebesök utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Bedömningsformer
Prov 1: Litteraturseminarium (Literature Seminar) 5 hp. Examinerar mål 1, 2 och 6
Prov 2: Essä (Essay) 10 hp. Examinerar mål 3,4, 5 och 6
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänt på kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.
Kurslitteratur
Broberg, Gunnar, Wikander, Ulla & Åmark, Klas (red.) (1993). Svensk historia underifrån [1] Tänka, tycka, tro. Stockholm: Ordfront (valda delar ca 30 s.)
Broberg, Gunnar, Wikander, Ulla & Åmark, Klas (red.) (1994). Svensk historia underifrån [2] Bryta, bygga, bo. Stockholm: Ordfront (valda delar ca 30 s.)
Ericsson, Martin & Brink Pinto, Andrés (red.) (2016). Politik underifrån: kollektiva konfrontationer under Sveriges 1900-tal. Lund: Arkiv förlag (213 s.)
Hareven Tamara K. (2000), "What difference does it make?", Andersson, Lars M. (red.) Rätten: en festskrift till Bengt Ankarloo. Lund: Nordic Academic Press (27 s.)
Sandmo, Erling (2017). Tid för historia: en bok om historiska frågeställningar. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur
(230 s.)
Valbar litteratur i samråd med kursledare (ca 700 s.)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet.
Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna.
(HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.