Grundnivå
Termin 1 (IM441S, IM100S och IM230S) samt termin 2 (IM124S, IM233S, IM238S och IM123S) avklarade, med undantag för upp till 5 hp inom IM124S eller IM123S.
KSIMI / Internationell migration och etniska relationer
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet internationell migration och etniska relationer på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i internationell migration och etniska relationer.
Kursens syfte är att ge kunskaper om den internationella migrationens koppling till lokala arbetsmarknader; dvs. att problematisera konsekvenser som internationell migration kan ha på lokala och regionala arbetsmarknader. I kursen ingår färdighetstränande moment avseende analys av integrations- och segregationsaspekter på lokala arbetsmarknader.
Kursen är uppdelad tre lika värderade integrerade moment:
1 Migration
2 Arbetsmarknadsintegration och segregation
3 Kvantitativa analyser
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa utvecklad kunskap om och förståelse av den globala migrationens kopplingar till och konsekvenser för lokala arbetsmarknader;
- visa utvecklad kunskap om och förståelse av lokala arbetsmarknaders inkluderande och exkluderande mekanismer med specifikt fokus på individuella, institutionella, strukturella och ekonomiska faktorer samt på diskriminering;
- visa utvecklade kunskaper om och förståelse av hur kvantitativ metodologi kan användas för att analysera invandrings- och integrationspolitiska beslut samt dess orsaker, innehåll och konsekvenser ur ett lokalt och nationellt perspektiv;
- visa ett utvecklat kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till humanistiska och samhällsvetenskapliga teorier och metoder.
Föreläsningar, seminarier, gruppuppgifter och självständigt arbete.
Kursen examineras genom en individuell salstentamen á 8 hp samt en individuell muntlig presentation á 2 hp. Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamenstillfälle. Omtentamen ges i samma form som vid det ordinarie tentamenstillfället.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
När kursen inte längre ges har studenten rätt att, under ett år efter det att förändringen skett, examineras vid två olika tillfällen enligt den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.