Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111C, SC112B, SC113A, SC121B, SC122A och SC123D på Socionomprogrammet.
HSSAA Socialt arbete
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets fjärde termin.
Kursen syftar till att utveckla studenternas kunskaper om socionomens arbetsfält, metoder och förhållningssätt som är centrala för professionen. I fokus finns förebyggande socialt arbete samt teorier om generella risk- och skyddsfaktorer och samverkan. Dessutom inkluderar kursen fördjupade kunskaper om mäns våld mot kvinnor, om våld i nära relation, samt om hedersrelaterat våld. En del av kursen utgörs av personliga reflektioner kring professionellt förhållningssätt.
Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1. Socialt arbete och socionomprofessionen, 11 hp
Delkursens innehåll
Socionomens yrkesroll, arbetsmetoder och kompetens är kursens röda tråd. Det övergripande syftet är att utveckla studenternas kunskap om ett förebyggande och hållbart socialt arbete. Kursen fokuserar på generella risk- och skyddsfaktorer samt på samverkan med utgångspunkt i det sociala arbetets specifika forsknings- och verksamhetsområden. Vidare studeras hur socionomens arbetssätt, metoder och samverkan praktiseras relaterat till kursens syfte. En del av kursen är specifikt inriktad på socionomens arbetsuppgifter relaterat till mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer och hedersrelaterat våld.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen innehåller samtal och personliga reflektioner över hur studenterna ser på sin egen personliga roll och förhållningssätt i ett professionellt sammanhang inom socialt arbete. Studenterna beskriver och reflekterar såväl skriftligt som muntligt över händelser och situationer som kan bli en tillgång i den kommande yrkesrollen.
Delkurs 1. Socialt arbete och socionomprofessionen, 11 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
- Beskriva och reflektera över socionomens yrkesroll, arbetsmetoder och förhållningssätt,
- redogöra för teorier om förebyggande socialt arbete på individ- grupp- och samhällsnivå.
- redogöra för generell kunskap om risk- och skyddsfaktorer i socialt arbete,
- identifiera och diskutera specifika risk- och skyddsfaktorer, samt ge relevanta förslag på åtgärder och interventioner,
- beskriva, analysera och diskutera hur förebyggande socialt arbete och samverkan praktiseras inom olika verksamhetsområden,
- redogöra för prevention, riskbedömningar, åtgärder och stödinsatser till våldsutsatta och våldsutövare i nära relation samt,
- diskutera hur kunskap om mäns våld mot kvinnor, våld i nära relation och hedersrelaterat våld kan påverka samverkan, bemötande, stöd och hjälpinsatser inom socialt arbete.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- reflektera över sin egen personliga roll och förhållningssätt i ett professionellt sammanhang inom socialt arbete.
Delkurs 1. Socialt arbete och socionomprofessionen, 11 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen utgörs av föreläsningar, grupparbeten, skriftliga uppgifter, studiebesök och seminarier, med koppling till såväl teori som praktik. Studentaktiva arbetsformer tillämpas under kursen. Mer specifikt behandlas lärandemål 1-7 genom föreläsningar, seminarium, studiebesök, grupparbete, muntliga presentationer och individuellt skrivande. Lärandemål 1 och 5 behandlas dessutom genom att studenten i grupp genomför ett studiebesök i en verksamhet där socionomer arbetar och gör en gruppvis muntlig presentation. Av arbetsformerna är vissa seminarier och studiebesöket obligatoriska.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Delkurs 1. Socialt arbete och socionomprofessionen, 11 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1,2,3 och 6 examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Fokus för bedömning är studenternas förmåga att beskriva och reflektera kring socionomens yrkesroll med fokus på förebyggande arbete, risk- och skyddsfaktorer, och samverkan. Lärandemål 4 examineras individuellt muntligen genom presentation vid ett seminarium. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att kunna identifiera risk- och skyddsfaktorer och ge förslag på åtgärder inom ramen för socionomprofessionen. Lärandemål 5 examineras genom en individuell muntlig examination där fokus i bedömningen är studenternas förmåga att redogöra för och diskutera verksamheters arbetssätt, metoder och samverkan. Lärandemål 7 examineras individuellt muntligen vid ett seminarium. Fokus vid bedömning är studenternas förmåga att diskutera det sociala arbetets arbete med mäns våld mot kvinnor, våld i nära relation och hedersrelaterat våld.
Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledningen. Enligt beslut från examinator kompletteras frånvaro vid obligatoriska moment med ett nytt seminarie- och studiebesökstillfälle.
För att erhålla betyget godkänt på delkursen krävs närvaro på samtliga i delkursen obligatoriska moment, godkänt betyg på de muntliga examinationerna och på den individuella skriftliga tentamen. För att erhålla betyget väl godkänt krävs dessutom väl godkänt på den individuella skriftliga tentamen.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålet genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift. I fokus vid bedömningen är studentens förmåga att reflektera över sin egen personliga roll och förhållningssätt i rollen som socionom. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
Frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom uppsamlingsseminarium.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften samt att obligatoriska moment är uppfyllda.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt på samtliga delkurser. För väl godkänt betyg på hela kursen krävs dessutom väl godkänt på delkurs 1.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1. Socialt arbete och socionomprofessionen, 11 hp
Afzelius, M, Plantin L, Östeman M, (2017) Children of parents with serious mental illness: The perspective of social workers practice: Social work in action, 29 (4), s. 293-310, 17 s.
Alftberg Å, Ahlström G, Nilsen P, Behm L, Sandgren A, Benzein E, Wallerstedt B, Rasmussen B H, (2018) Conversations about Death and Dying with Older People: An Ethnographic Study in Nursing Homes. Healthcare, 63:6 , 12 s.
Andershed A, Andershed H, (2019). Risk- och skyddsfaktorer förnormbrytande beteende bland unga [Elektronisk resurs] Att använda teori och forskning i praktiken. Stockholm: Socialstyrelsen. 56 s.
Andersson G, Höjer I, Sallnäs M, Sjöblom Y, (red.) (2019) När samhället träder in: barn, föräldrar och social barnavård. Lund: Studentlitteratur. 346 s.
Crockett C, Cooper B, Brandl B, (2018) Intersectional Stigma and Late-Life Intimate-Partner and Sexual Violence: How Social Workers Can Bolster Safety and Healing for Older Survivors. The British Journal of Social Work, 48:4, s. 1000–1013, 13 s.
Elmersjö M, Hultqvist S, Johansson S, (red.) (2023) Socialt arbete i äldreomsorg. Professionell handläggning i teori och praktik. Malmö: Gleerups 184 s.
Franzén A, Gottzén L, (2020) Våldsprevention i Sverige: En forskningsöversikt. Barn- och ungdomsvetenskap: Forskning (rapport 2020:2), Stockholms universitet. 65 s.
Hedberg Rundgren Å, Klinga C, Löfström M, Mössberg L. (red.) (2022) Perspektiv på samverkan. Lund: Studentlitteratur. 463 s.
Heimer G, Björck A, Albért U, Haraldsdotter Y, (red.) (2019) Våldsutsatta kvinnor – samhällets ansvar. Lund: Studentlitteratur. 90 s.
Helmen Borge A I, (2011) Resiliens: risk och sund utveckling. Lund: Studentlitteratur. 258 s.
Hoppstadius H, (2020) Mäns våld mot kvinnor: Diskurser och kunskap i det sociala arbetets praktik. Sundsvall: Mittuniversitetet, 2020. Östersund. 55 s.
Ineland J, Molin M, Sauer L, (2019) Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. Malmö: Gleerups utbildning. 102 s.
Isaksson J, Lilliehorn S, Hansson H, (red) (2022). Perspektiv på hälso-och sjukvårdskuratorns mångfacetterade arbete. Lund: Studentlitteratur. s.127 – 147, s. 193 - 216
Isaksson C, Sjöström S, (2017) Looking for ”social work” in school social work. European Journal of Social work, 20:2 191-202, 11 s.
Jegermalm M, Lundgren D, Östlund L, (2020) Formell och informell omsorg. I: M Ernsth Bravell, L Östlund, (red.). Äldre och åldrande. Grundbok i gerontologi. Malmö: Gleerups. s. 267- 278, 11 s.
Johnson B, Richert T, Svensson B, (2017) Alkohol- och narkotikaproblem. Lund: Studentlitteratur. 381 s.
McConnell D, Aunos M, Pacheco L,Savage A, Hahn L, Feldman M, (2021) Screening for parental intellectual disability: a first step in planning and delivering equitable support services? Journal of Family Social Work, 24:4, 282-298, 16 s.
Richert T, Svensson B, Johnson B, (2022) Experiences of Swedish parents seeking social services support for their adult children with drug addiction. Journal of the Society for Social Work & Research, 12:4, 677-704, 27 s.
Svensson K, Johnsson E, Laanemets L, (2021) Handlingsutrymme: utmaningar i socialt arbete. (Andra utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. 296 s.
Söderberg C, Johansson K, (2018) Brottsförebyggande samverkan, skydd och kontroll. I: Dahlstedt, M. (red.) Gränsöverskridande socialt arbete. Teorier, tillämpningar, tolkningar. Malmö: Gleerups 129-148. 19 s.
Takter M, (2018) Leva på livets höst. På Vems villkor? I Magnússon F. (red) Äldreomsorg och åldrande. Från anhörigskap till krisberedskap. Lund: Studentlitteratur, s. 51-71. 20 s.
Werner A, Malterud K, (2016) Children of parents with alcohol problems performing normality: A qualitative interview study about unmet needs for professional support. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 10:1, 11 s.
Rapporter och vetenskapliga artiklar om ca 400 sidor tillkommer.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Bie K, (2021) Reflektion i socialt arbete. Redskap för lärande och förändring. Malmö: Gleerups Utbildning. 128 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.