Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111C, SC112B, SC113A, SC121B, SC122A och SC123D på Socionomprogrammet.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets fjärde termin.
Syftet med kursen är att studenterna utvecklar kunskaper i forskningsmetodik med särskilt fokus på litteraturstudier samt att de får träna tillämpningen av dessa i författandet av ett fördjupningsarbete.
Kursen består av två delkurser.
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 3 hp
Delkursens innehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om och färdigheter i ett vetenskapligt förhållningssätt samt forskningsmetodik med relevans för kunskapsbaserat socialt arbete. I kursen läggs särskilt fokus på problemformulering, design av litteraturstudie samt träning i litteratursökning. Även kritisk reflektion kring olika forskningsmetoder i relation till evidensbaserad praktik ingår i kursen.
Delkurs 2. Fördjupningsarbete, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I fördjupningsarbetet tränar studenten sin förmåga att författa en kortare vetenskaplig text, vilket innebär att i relation till kunskapsläget formulera ett syfte och med hjälp av lämplig metod söka efter, sammanställa och presentera tidigare forskning med relevans för syftet. Studenten tränas även i att såväl granska och ge feedback på medstudenters arbeten som att resonera kring kritik som riktas mot det egna arbetet.
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 3 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- författa en problemformulering och forskningsbara frågor med anknytning till socialt arbete,
- reflektera kring olika metoder för litteraturstudier, och
- reflektera kring sökning och kritisk granskning av vetenskapliga texter.
Delkurs 2. Fördjupningsarbete, 7,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- författa problemformulering, syfte och frågeställningar med utgångspunkt i något av socialt arbetes verksamhetsområden,
- tillämpa strategier för litteratursökning samt beskriva och kritiskt reflektera kring metodval,
- planera och genomföra en vetenskaplig litteraturöversikt inom huvudområdet socialt arbete,
- presentera fördjupningsarbetet i en sammanhållen akademisk text, som präglas av vedertagna krav på formalia och språklig kvalitet, och
- kommentera och diskutera såväl det egna som andra studenters fördjupningsarbete vid seminarium.
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 3 hp
Delkursens arbetsformer
För att studenten ska uppnå lärandemål 1-3 erbjuds föreläsningar och obligatoriska seminarier. För att uppnå lärandemål 3 hålls dessutom en workshop kring litteratursökning. Workshop anordnad av kursansvarig är begränsad till den termin studenten först registrerades på kursen. Efter denna termin har studenten möjlighet att själv boka sökhjälp via universitetsbiblioteket.
Delkurs 2. Fördjupningsarbete, 7,5 hp
*Delkursens*arbetsformer
I kursen genomför studenter i grupp ett fördjupningsarbete i form av en litteraturstudie. Fördjupningsarbetet tar sin utgångspunkt i något av socialt arbetes verksamhetsområden och empirin analyseras i relation till relevant forskning/kunskapsläge. För att uppnå lärandemål 1-4 arbetar studenterna med att författa fördjupningsarbetet och får löpande handledning. För att uppnå lärandemål 2 erbjuds även stöd från biblioteket. För att uppnå lärandemål 5 tillgodogör sig studenterna undervisningsmaterial som tillhandahålls på lärplattformen.
Handledningstiden är begränsad till den termin studenten först registrerades på kursen. Undantag kan göras av examinator om särskilda skäl föreligger. De inplanerade handledningstillfällena kan inte kompenseras vid annat tillfälle.
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 3 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras genom en individuell skriftlig och muntlig examination där fokus i bedömningen är studentens förmåga att författa en problemformulering, och muntligt reflektera kring valet av metod samt resonera kring sökning och kritiskt granskning av vetenskapliga texter.
Bedömningskriterier specificeras i studiehandledningen
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för seminarium kan erbjudas.
För delkursen ges betygen Underkänd och Godkänd. För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på den individuella skriftliga och muntliga examinationen samt att samtliga obligatoriska moment är uppfyllda.
Delkurs 2. Fördjupningsarbete, 7,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras individuellt genom bedömning av ett skriftligt fördjupningsarbete. I fördjupningsarbetet ingår ett avsnitt i vilket studenterna ger en beskrivning av hur fördjupningsarbetet gått till som underlag för en individuell bedömning. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att, med utgångspunkt i verksamhetsområdet, genomföra en litteraturstudie, reflektera kring metodval och presentera en sammanhållen akademisk text. Lärandemål 5 examineras individuellt muntligt vid ett examinationsseminarium där fokus i bedömningen är studentens förmåga att kritiskt och konstruktivt granska ett annat arbete samt bemöta kritik av sitt eget arbete.
För delkursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För godkänt på delkursen krävs godkänt på fördjupningsarbetet samt på examinationsseminariet. För väl godkänt på delkursen krävs väl godkänt på fördjupningsarbetet samt godkänt på examinationsseminariet.
För godkänt på hela kursen krävs godkänt på båda delkurserna.
För väl godkänt på hela kursen krävs godkänt på delkurs 1 samt väl godkänt på delkurs 2.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1 Forskningsmetodik, 3 hp
Arksey H, O'Malley L, (2005) Scoping studies: towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8 (1): 19-32. 14 s.
Forsberg C, Wengström Y (2015 [2003]) Att göra systematiska litteraturstudier. Stockholm: Natur & Kultur, 200 s.
Grant M J Booth A, (2009) A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information & Libraries Journal, 26: 91-108. 17 s.
Popenoe R, Langius-Eklöf A, Stenwall E, Jervaeus A, (2021) A practical guide to data analysis in general literature reviews. Nordic Journal of Nursing Research, 41(4), 175-186. 9 s.
Dessutom ingår vetenskapliga artiklar om cirka 200 s.
Delkurs 2 Fördjupningsarbete, 7,5 hp
Andersen Øyen S, Solheim B, (2015) Akademiskt skrivande. Malmö: Gleerups. 148 s.
Skrivanvisningar. Institutionen för socialt arbete. Fakulteten för hälsa och samhälle. 36 s.
Valbar litteratur i samråd med examinator omfattande ca 750 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.