UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Matematik och lärande: Utvärdering och kvalitetsutveckling i grundskolan

Engelsk benämning

Mathematics and Education: Evaluation and Quality Development in Primary School

Kurskod

ML626B

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2026-01-19

Fastställandedatum

2025-11-26

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML624B Matematik och lärande: Sannolikhet, statistik och läromedel (genomgången).

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Innehåll

I kursen problematiserar studenten utvärdering, utvecklingsarbete och frågor som rör kvalitet i skola och lärares arbete utifrån flera olika aspekter med koppling till matematikämnet. Särskild vikt läggs vid studentens egen förmåga att reflektera självkritiskt och analysera utvärderingars potentiella bidrag till professionen och konsekvenser för den lokala skolnivån. Vidare utvecklar studenterna ett lärandematerial utifrån resultat från genomförd undersökning. Kursen tar dessutom upp hur reflektionsförmågan i relation till den egna professionsutvecklingen i matematik kan utvecklas.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. genomföra en undersökning av elevers förståelse av valt matematiskt område
  2. analysera en utvärdering inom valt matematiskt område i relation till den lokala undersökningen (mål 1) samt utifrån resultatet av analysen utveckla lärmaterial för elevers kunskapsutveckling
  3. kritiskt värdera policys och praktiker i skolämnet matematik som rör utvärderingar, kvalitetsarbete och skolutveckling
  4. kritiskt reflektera över och värdera den egna professionsutvecklingen i ämnet

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, laborationer, responsarbete, gruppövningar samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp, och utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare. Kursens genomförande bygger på att studenterna självständigt förbereder sig samt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

I kursen ingår 2 obligatoriska föreläsningar samt 2 obligatoriska seminarier. Frånvaro innebär skriftlig uppgift som ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare.

Bedömningsformer

Prov 1 Poster med skriftlig sammanfattning (Poster with a Written Abstract), 4 hp.

I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.

Prov 2 Akademisk text (Academic Text), 5 hp.

I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på både Prov 1 och Prov 2.

Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Arnesson, Daniel (2016). PISA i skolan: hur lärare, rektorer och skolchefer förhåller sig till internationella kunskapsmätningar. Umeå: Umeå universitet. (225 s.) (Tillgänglig via internet)

Hult, Agneta & Olofsson, Anders (red.) (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? Stockholm: Natur & Kultur. (kap. 3, 6-11) (100 s.)

Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger och Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur och Kultur. (kap. 15, 18, 19) (80 s.)

Valero, Paula, Boistrup, Lisa B., Christiansen, Iben M., och Norén, Eva (2022). Matematikundervisningens sociopolitiska utmaningar. Stockholm: Stockholm University Press. (kap. 1, 6, 7, 12) (40 s.) (Tillgänglig via internet)

Wolfmeyer, Mark (2023). A critical introduction to mathematics education: human diversity and equitable instruction. New York: Routledge. (kap. 1-3 samt ett valfritt kapitel 4-9) (60 s.) (Tillgänglig via internet)

Vetenskapliga artiklar, nationella och internationella utvärderingar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s.)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.