UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Lärande, utveckling och pedagogisk utredning

Engelsk benämning

Learning, Development and Educational Inquiry

Kurskod

SP623G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för speciallärar- och specialpedagogprogrammen

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2023-05-11

Fastställandedatum

2023-05-11

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP612G Specialpedagogiska perspektiv (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

A1F

Kurs inom specialpedagogprogrammet.

Innehåll

Kursen behandlar olika teorier om lärande och utveckling, samt systemteorier. I kursen problematiseras relationen mellan olika lärmiljöer och barns/elevers olika förutsättningar att lära och utvecklas. Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin kunskap om den enskilda individens förutsättningar för lärande utifrån fysisk, kognitiv och socioemotionell utveckling samt olika faktorer i lärmiljön som underlättar för lärande, utveckling och hälsa. Vidare ska studenten utveckla sina kunskaper om pedagogiskt utredningsarbete. Konkret kan detta innebära att granska, analysera och utveckla pedagogiska utredningar på flera olika nivåer. Studenten ska också fördjupa sin kunskap om hälsofrämjande pedagogiskt arbete och betydelsen av samarbete, samverkan och etik inom förskola och skola samt reflektera över specialpedagogens funktion och ansvar.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

1. med hjälp av teorier om lärande och utveckling samt systemteorier identifiera och analysera pedagogiska möjligheter och svårigheter i lärmiljön för barn och elever i behov av stöd, inbegripet elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

2. problematisera processer, normer och rutiner i arbetet med pedagogiska utredningar med stöd i systemteorier

3. analysera hälsofrämjande och förebyggande pedagogiskt arbete i verksamheter utifrån ett organisationsperspektiv

4. granska och analysera specialpedagogens funktion och ansvar gällande både barnhälsoarbete/elevhälsoarbete samt samarbete och samverkan med andra aktörer i utredningssammanhang

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, seminarier, gruppdiskussioner, responsarbete och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att använda digitala medier för samarbete och lärande. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Fältstudier ingår i kurse.Kursen innehåller obligatoriska seminarier.

Bedömningsformer

Samtliga lärandemål examineras genom en muntlig presentation.

Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Ahlberg, Ann (2015). Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik: att bygga broar. Stockholm: Liber (192 s.)

Bengtsson, Anna & Necovski, Ida (2021). Specialpedagog med kompetens att utveckla skolan. Stockholm: Gothia kompetens (212 s.)

Eller

Ohlsson, Maria (2022). Ett specialpedagogiskt förhållningssätt i förskolan – förståelse, bemötande och pedagogiska strategier. Lund: Studentlitteratur AB (valda kap. 1, 6, 7, 8 och 9)(ca. 150s.)

Björck, Eva & Sjöman, Madeleine (2023). Förskolan som lärandemiljö : för barn i behov av särskilt stöd Lund: Studentlitteratur AB (valda kap. 1, 2, 7, 8, 9 och 10)(ca. 130 s.)

Borg, Anna & Carlsson Kendall, Gunilla (2023). NPF för lärare: fokus på pedagogiskt arbete Lund; Studentlitteratur AB (173 s.)

Bruce, Barbro, Ivarsson, Ulrika & Svensson, Anna-Karin (2024) Språklig sårbarhet i förskola och skola –barnet, språket och pedagogiken. Lund: Studentlitteratur (321 s.)

Guvå, Gunilla (2023). Utvecklingspsykologiska perspektiv på utveckling och lärande i skola och förskola.Lund: Studentlitteratur (178 s.)

Hjörne, Eva & Säljö, Roger (2021). Elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling Malmö; Gleerups (280 s.)

Juul, Jesper & Jensen, Helle (2009). Relationskompetens i pedagogernas värld . Stockholm: Runa Förlag. (272 s.)

Eller

Öhman, Margareta (2019). Hissad och dissad – relationsarbete i förskolan. Stockholm: Liber (320 s.)

Klingberg, Torkel (2016). Hjärna, gener & jävlar anamma: hur barn lär. Stockholm: Natur & Kultur (187 s.)

Partanen, Petri (2019). Hälsa för lärande - lärande för hälsa. [Stockholm]: Skolverket. (134 s.) Tillgänglig på Internet

Plantin, Ewe & Aspelin, Jonas (2021) Relational competence regarding students with ADHD – An intervention study with in-service teachers. European Journal of Special Needs Education, 36.1-16. Tillgänglig via internet. (17 s.).

Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk utredning och kartläggningAtt analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd Malmö: Gleerups Utbildning (159 s.)

Tetzchner, Stephen von (2016). Utvecklingspsykologi. Lund: Studentlitteratur (valda delar i samråd med kursledare, (ca 400 s.)

Dessutom tillkommer aktuella styrdokument, Skolverkets statistik samt ytterligare vetenskapliga texter (Ca. 200 s.)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om särskilt pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.