Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Statsvetenskap: Uppsats

Engelsk benämning

Political Science: Thesis

Kurskod

ST632L

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2024-05-15

Gäller från

2025-01-20

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kandidatexamen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng, eller motsvarande utländsk examen, i statsvetenskap, freds och konfliktvetenskap, internationella relationer, mänskliga rättighetereller motsvarande. English 6.

Huvudområde

KSSKA / Statsvetenskap

Fördjupningsnivå

A1E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet statsvetenskap på avancerad nivå och kan ingå i examensfordringarna för magister- eller masterexamen i statsvetenskap.

Innehåll

Syftet med kursen är att skriva en magisteruppsats och att kommunicera dess resultat liksom att kritiskt granska andras resultat.

Kursen består av genomförandet av ett självständigt forskningsprojekt i form av en uppsats.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter genomförd kurs med godkänt resultat skall studenten kunna visa:

• hur utvecklingstendenser som identifierats under programmet förhåller sig till dess överordnade teman, inklusive en ingående förståelse av samtida forskning i fältet global politik
• hur olika processer på global nivå förhåller sig till och påverkar samhällsförändringar på lokal nivå
• om metodologiska ansatser inom fältet global politik och deras betydelse för forskningsresultat
Färdighet och förmåga
Efter genomförd kurs med godkänt resultat skall studenten kunna:
• analysera komplexa fenomen och frågor på grundval av olika slags material
• självständigt identifiera forskningsluckor, formulera frågor och designa forskning baserat på relevanta teorier och metoder
• kommunicera forskningsutfall muntligt och skriftligt på ett professionellt sätt till olika publiker och mottagare
• visa förmåga att delta i dialog om forskning och projektarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomförd kurs med godkänt resultat skall studenten kunna:

• identifiera och reflektera över etiska aspekter av forskning
• utvärdera forskningsresultat utifrån reliabilitet och generaliserbarhet och det med avseende på att bedöma begränsningar av forskning
• identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och lärande

Arbetsformer

Delkursen innehåller olika lärandeaktiviteter, bland annat men inte begränsat till individuell handledning, seminarier och skrivande av en uppsats enskilt.

Student som inte slutfört projektarbetet under kursen eller som inte fått den godkänd kan inte garanteras ytterligare handledning efter den termin som student först var antagen på kursen.

Bedömningsformer

Examination sker genom skrivande av en uppsats (14 hp) och deltagande i seminarium där studenten försvarar sitt arbete (0.5 hp) och är opponent på en annan students arbete (0.5 hp).

Student som inte får godkänt på oppositionsseminarium har möjlighet till omexamination.

Kurslitteratur

Kurslitteraturen väljs i samråd med handledare.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.