UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2027

Kursplan våren 2027

Benämning

Lärande och bedömning

Engelsk benämning

Learning and Assessment

Kurskod

UV247B

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2026-01-19

Fastställandedatum

2025-10-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV241B Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen inriktning F-3 och åk 4-6. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i bedömningsprocessen utifrån olika perspektiv på lärande. Dessutom ska studenten fördjupa sin förståelse för bedömning och dess funktion som stöd för elevens språk- och kunskapsutveckling.

Vidare behandlas ett formativt förhållningssätt till undervisning för att synliggöra elevers kunskapsutveckling. Dessutom fokuseras förståelsen för dokumentation som grund för bedömning och undervisning samt bedömningens roll i undervisning och för elevers lärande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. förklara centrala begrepp relaterade till bedömning och redogöra för bedömningars syfte och användning utifrån olika teoretiska synsätt på lärande och undervisning samt gällande styrdokument för skolan
  2. beskriva och problematisera förhållandet mellan bedömning, metoder för dokumentation och betygsättning utifrån syften, innehåll och tillvägagångssätt
  3. kritiskt värdera bedömningars roll och inriktning utifrån lärandeteoretiska synsätt samt tänkbara konsekvenser för undervisning och lärande
  4. bedöma och analysera elevprestationer med grund i relevanta teorier, styrdokument och olika aspekter av elevers kunskapsutveckling
  5. kritiskt värdera och analysera kommunikation av bedömningar till olika mottagare
  6. identifiera förutsättningar för kunskapsutveckling samt redogöra för kunskapsfrämjande åtgärder på individ-, grupp- och skolnivå

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, seminarier, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

I kursen ingår obligatoriska workshops. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.

Bedömningsformer

Examinationen består av följande delar:

Prov 1: Skriftlig examination (Written Examination), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.

Prov 2: Muntlig examination med skriftligt paper (Oral Examination and Written Paper), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 4, 5 och 6.

God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Grettve, Anna; Israelsson, Marie & Jönsson, Anders (2014). Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag. Stockholm: Natur & Kultur. (kap. 1-3, 5, 8 och 10, ca 100 s.)

Hult, Agneta & Olofsson, Anders (red.) (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? (2:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. (kap. 3, 6-11, ca 100 s.)

Jönsson, Anders (2023). Lärande bedömning (6:e utgåvan). Malmö: Gleerups. (184 s.)

Lundgren, Ulf. P; Säljö, Roger & Liberg, Caroline (2020). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (5:e utgåvan). Natur och kultur. (kap 7, 16 och 17, ca 140s.)

Wikström, Christina (red.) (2025). Bedömarkompetens: prov, bedömning och betyg i skolan, Stockholm: Sanoma utbildning (ca 220 s.)

I övrigt tillkommer styrdokument, artiklar och litteratur som väljs i samråd med lärare.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.