Kursplan
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV241B Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (genomgången)
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen inriktning F-3 och åk 4-6. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i bedömningsprocessen utifrån olika perspektiv på lärande. Dessutom ska studenten fördjupa sin förståelse för bedömning och dess funktion som stöd för elevens språk- och kunskapsutveckling.
Vidare behandlas ett formativt förhållningssätt till undervisning för att synliggöra elevers kunskapsutveckling. Dessutom fokuseras förståelsen för dokumentation som grund för bedömning och undervisning samt bedömningens roll i undervisning och för elevers lärande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara centrala begrepp relaterade till bedömning och redogöra för bedömningars syfte och användning utifrån olika teoretiska synsätt på lärande och undervisning samt gällande styrdokument för skolan
- beskriva och problematisera förhållandet mellan bedömning, metoder för dokumentation och betygsättning utifrån syften, innehåll och tillvägagångssätt
- kritiskt värdera bedömningars roll och inriktning utifrån lärandeteoretiska synsätt samt tänkbara konsekvenser för undervisning och lärande
- bedöma och analysera elevprestationer med grund i relevanta teorier, styrdokument och olika aspekter av elevers kunskapsutveckling
- kritiskt värdera och analysera kommunikation av bedömningar till olika mottagare
- identifiera förutsättningar för kunskapsutveckling samt redogöra för kunskapsfrämjande åtgärder på individ-, grupp- och skolnivå
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, seminarier, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
I kursen ingår obligatoriska workshops. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Bedömningsformer
Examinationen består av följande delar:
Prov 1: Skriftlig examination (Written Examination), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Muntlig examination med skriftligt paper (Oral Examination and Written Paper), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 4, 5 och 6.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Grettve, Anna; Israelsson, Marie & Jönsson, Anders (2014). Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag. Stockholm: Natur & Kultur. (kap. 1-3, 5, 8 och 10, ca 100 s.)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (red.) (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? (2:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. (kap. 3, 6-11, ca 100 s.)
Jönsson, Anders (2023). Lärande bedömning (6:e utgåvan). Malmö: Gleerups. (184 s.)
Lundgren, Ulf. P; Säljö, Roger & Liberg, Caroline (2020). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (5:e utgåvan). Natur och kultur. (kap 7, 16 och 17, ca 140s.)
Wikström, Christina (red.) (2025). Bedömarkompetens: prov, bedömning och betyg i skolan, Stockholm: Sanoma utbildning (ca 220 s.)
I övrigt tillkommer styrdokument, artiklar och litteratur som väljs i samråd med lärare.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.