Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Inget huvudområde
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om genusvetenskapliga begrepp och intersektionella perspektiv samt förmåga att med hjälp av dessa analysera utbildningssystem och pedagogiska praktiker.
Kursen tar sin utgångspunkt i perspektiven genus och intersektionalitet. Dessa perspektiv används inom ramen för kursen för att förstå och kritiskt studera samtida utbildningssystem och pedagogiska praktiker. Det innebär att studenten får analysera olika aspekter av förskole- och skolverksamhet med hjälp av bland annat begreppen genus, sexualitet, etnicitet, ras, klass och ålder.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för centrala genusvetenskapliga begrepp och intersektionella perspektiv.
- redogöra för utvecklingen av frågor om genus och makt i relation till utbildning i ett historiskt perspektiv
- beskriva, analysera och problematisera utbildningssystem och pedagogiska praktiker utifrån såväl genus- som intersektionella perspektiv
Arbetsformer
Kursen genomförs på distans och går på halvfart. Arbetsformerna består av litteraturstudier, föreläsningar, seminarier och reflektionsuppgifter.
Bedömningsformer
Samtliga mål examineras genom en hemtentamen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.