Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL221B Barns tidiga läsning och skrivande i ett första- och andraspråksperspektiv (genomgången)
Inget huvudområde
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Delkurs 1 Flerspråkighet som resurs vid undervisning i svenska som andraspråk, 5 hp
I delkursen introduceras perspektivet flerspråkighet som resurs och forskningsfältet svenska som andraspråk genom såväl individuella som samhälleliga aspekter. Med stöd i aktuell forskning diskuteras konsekvenser av hur språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer samt ämnet svenska som andraspråk organiseras och hur undervisning genomförs utifrån ett språkdidaktiskt, likvärdigt och interkulturellt perspektiv relaterat till ett inkluderande och resursbaserat förhållningssätt.
Delkurs 2 Flerspråkighet, andraspråksinlärning och bedömning i svenska som andraspråk, 5 hp
Delkursen belyser betydelsen aktuell forskning, teoretiska utgångspunkter och metoder som rör perspektiv på flerspråkighet i undervisning och andraspråksutveckling ur ett språkdidaktiskt perspektiv. Därtill lyfts formativ undervisning i svenska som andraspråk genom analys av andraspråksutveckling. Detta innefattar kunskap om språkliga strategier och utvecklingsstadier som grund för bedömning av andraspråksutveckling och olika metoder och verktyg som kan användas formativt i detta syfte.
Delkurs 3 Litteracitet och kommunikativ förmåga i svenska som andraspråk, 5 hp
Delkursen tar stöd i tidigare delkursers innehåll om formativ undervisning utifrån ett andraspråks- och resursperspektiv och bygger vidare på hur denna kan planeras och utvärderas. Metoder, forskning och teoretiska utgångspunkter som rör främjandet av kommunikativ förmåga belyses, samt läs- och skrivdidaktik ur ett andraspråksperspektiv.
Vidare belyses litteracitetsutveckling i ett vidare perspektiv där läsande, skrivande och multimodalt meningsskapande innebär deltagande i sociala praktiker samt hur interaktionen i klassrummet skapar förutsättningar för att utveckla elevernas läsförståelse på ett andraspråk, kritisk textmedvetenhet och förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt i olika sammanhang.
Delkurs 1 Flerspråkighet som resurs vid undervisning i svenska som andraspråk, 5hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska teorier och begrepp inom kunskapsfältet för svenska som andraspråk
- diskutera hur pedagogisk verksamhet i svenska som andraspråk kan organiseras i syfte att främja varje elevs lärande och utveckling
Delkurs 2 Flerspråkighet, andraspråksinlärning och bedömning i svenska som andraspråk, 5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- analysera och bedöma andraspråkselevers språkliga produktion med stöd i relevanta språkutvecklingsmodeller och verktyg
- resonera kring hur ett resursperspektiv på flerspråkiga elevers lärande kan implementeras genom formativ undervisning i ämnet svenska som andraspråk
Delkurs 3 Litteracitet och kommunikativ förmåga i svenska som andraspråk, 5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- med utgångspunkter i aktuell forskning och relevant teori redogöra för hur undervisning kan främja elevernas grundläggande läs- och skrivinlärning, kritiska textmedvetenhet samt aktiva användning av tal och skrift i olika sociala sammanhang
- resonera kring hur undervisningen i en heterogen elevgrupp och bruket av olika stöttande resurser, kan bidra till elevers litteracitetsutveckling
Delkurs 1 Flerspråkighet som resurs vid undervisning i svenska som andraspråk, 5 hp
Kursen innehåller varierade arbetsformer som utgörs av föreläsningar, seminarier, diskussionsforum och uppgifter, både självständigt och i grupp.
Delkurs 2 Flerspråkighet, andraspråksinlärning och bedömning i svenska som andraspråk, 5 hp
Kursen innehåller varierade arbetsformer som utgörs av föreläsningar, seminarier, diskussionsforum och uppgifter, både självständigt och i grupp.
Delkurs 3 Litteracitet och kommunikativ förmåga i svenska som andraspråk, 5 hp
Kursen innehåller varierade arbetsformer som utgörs av föreläsningar, seminarier, diskussionsforum och uppgifter, både självständigt och i grupp. Obligatoriska seminarier förekommer.
Prov 1 Muntligt seminarium och utredande text,(Oral exam and expository text), 5 hp
Samtliga lärandemål examineras vid ett muntligt seminarium och en tillhörande utredande text.
Prov 2 Utredande paper, (Expository text), 5 hp
Lärandemålen examineras genom ett utredande paper som innehåller en elevtextanalys och en diskussion av analysen.
Prov 3 Muntligt seminarium och utredande text, (Oral exam and expository text), 5 hp
Samtliga lärandemål examineras genom ett muntligt seminarium och en tillhörande utredande text.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Delkurs 1 Flerspråkighet som resurs vid undervisning i svenska som andraspråk
Alden, Kristina och Olofsson, Mikael (red.)Möjligheter till lärande - andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv. Stockholm: Liber. Kapitel 1, 2, 9, 20 (49 s).
Cummins, Jim (2017). Flerspråkiga elever. Effektiv undervisning i en utmanande tid. Stockholm: Natur & Kultur. Kapitel 1-6 och 10 (190 s).
Elmeroth, Elisabeth (2017). Möte med andraspråkselever. Lund: Studentlitteratur. S. 11-155 (140 s).
Flyman Mattsson, Anna (2017). Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 2-5, 7-9 (120 s).
Wedin, Åsa (red) (2017) Språklig mångfald i klassrummet. Stockholm: Lärarförlaget. S. 19-60, 89-110 (59 s).
Ett urval artiklar tillkommer.
Delkurs 2 Flerspråkighet, andraspråksinlärning och bedömning i svenska som andraspråk
Abrahamsson, Tua och Bergman, Pirkko (red) (2014). Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling. Lund: Studentlitteratur. S. 11-42, 66-81, 117-122. (50 s).
Enström, Ingegerd (2020). Ordens värld. Svenska ord - struktur och användning. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1-2, 4-13 exl övningar (60 s).
Flyman Mattsson, Anna (2021). Andraspråkets grammatik. Lund: Studentlitteratur. (216 s)
Flyman Mattsson, Anna & Håkansson, Gisela (2021). Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier. Lund: Studentlitteratur. S. 9- 92 (83s).
Rehnqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun (2019). Lära om språk. Malmö: Gleerups. Kapitel 4-7 (70 s).
Ett urval artiklar kan tillkomma
Delkurs 3 Litteracitet och kommunikativ förmåga i svenska som andraspråk
Alatalo, Tarja (red.): Läsundervisningens grunder. Lund: Gleerups. Kapitel 11och 13 (28 s).
Alden Kristina och Olofsson Mikael (red.)Möjligheter till lärande - andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv. Stockholm: Liber. Kapitel 16 och 17 (23 s).
Edvardsson, Jenny, Godhe, Anna-Lena, Magnusson Petra (2023) Digitalisering, Literacy och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur AB. Andra upplagan. Kapitel 3-7 (80 s).
Enström, Ingegerd (2020). Ordens värld. S venska ord - struktur och användning. Lund: Studentlitteratur. S. 32-34, 139-156 (20 s).
Fast, Carin (2019). Literacy - i familj, förskola och skola . Lund: Studentlitteratur. Kapitel 4, 7, 11 (47 s).
Flyman Mattsson, Anna (2017). Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 6 och 10 (40 s).
Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Upplaga 5. Uppsala: Hallgren & Fallgren. (150 s. i samråd med kursledare).
Pettersson, Karin (2021.) Språk- och kunskapsutvecklande undervisning F-3. Genrepedagogik, ASL och digitala resurser. Studentlitteratur AB, Lund. Kapitel 1 och valfritt k 2-5 (80 s)
Rehnqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun (2019). Lära om språk Malmö: Gleerups. Kapitel 8 (15 s).
Wallden Robert (2020). Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk - Språk, texter och samtal . Lund: Studentlitteratur. s. 17-30, 33-39, 56-76, 87-128, 133-135 (80 s).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.