Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: PY605G Pedagogik: Policy och styrning i yrkesutbildning– en internationell utblick (genomgången)
LAPEA / Pedagogik
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1F
Kursen ingår i masterprogrammet Pedagogik och yrkeskunnande.
Kursen syftar till att studenten utvecklar en fördjupad förståelse för betydelsen av sociala kategorier och intersektionalitet i relation till yrkesutbildning.
I kursen behandlas forskning som belyser och problematiserar sociala kategorier såsom genus, klass och etnicitet i yrken, yrkesutbildning och därmed den yrkesdidaktiska relevansen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Redogöra för samt diskutera och analysera sociala kategorier i relation till yrkeskunnande och yrkesutbildning,
- identifiera och problematisera normer i yrkeskulturer och yrkesdidaktiska praktiker.
- självständigt planera och genomföra en undersökning inom givna tidsramar, samt att på ett vetenskapligt, kritiskt reflekterande och etiskt medvetet sätt presentera resultaten i en logiskt sammanhållen form enligt etablerade vetenskapliga konventioner.
Föreläsningar, seminarier, fältstudier och work-shops.
Samtliga mål examineras i form av ett paper (prov 1).
För VG krävs VG på prov 1
Bourdieu, Pierre (1984). A social critique of the judgement of taste. Cambridge, MA: Harvard University Press. (Valda delar i samråd med kursledare, ca 30 s.).
Bryman, Alan (2025). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber. (Valda delar i samråd med kursledare, ca 30 s.).
Colley, Helen, James, David, Diment, Kim & Tedder, Michael (2003). Learning as becoming in vocational education and training: Class, gender and the role of vocational habitus. Journal of Vocational Education and Training, 55(4), pp.471–498.
Connell, Raewyn & Pearse, Rebecca (2015). Om genus. Göteborg: Daidalos. (236 sidor)
Edling, Cristofer & Liljeros, Fredri (red.) (2016). Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning. Stockholm: Liber. (219 s)
Hedlin, M. (2021). Lilla genushäftet 3.0: Om genus och skolans jämställdhetsmål. Linnéuniversitetet.
Willis, Paul (1993). Learning to labour: how working class kids get working class jobs. Hampshire: Ashgate. (valda delar ca 50 s).
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.