Grundnivå
DA211A: Introduktion till studier i datavetenskap
alternativt
DA154A Introduktion till datavetenskap
DA339A: Objektorienterad programmering
alternativt
DA354A: Introduktion till programmering och DA106A: Introduktion till webbutveckling.
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursen DA361A: Objektorienterad programmering och modellering för IA eller från kursen DA343A: Objektorienterad programutveckling, trådar och datakommunikation.
CTDIO Data- och informationsvetenskap, CTDVA Datavetenskap
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdena datavetenskap och data- och informationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap och i data- och informationsvetenskap.
Kursen innehåller följande moment:
- Arkitektur och infrastruktur för distribuerade system
- Praktiskt användning av öppna programmeringsgränssnitt
- Webbtjänster som möjliggörande faktor inom och mellan organisationer
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för gängse begrepp och metoder inom webbtjänster, distribuerade system och öppna programmeringsgränssnitt
- redogöra för koncepten tjänsteorienterad arkitektur och distribuerade system
- redogöra för arkitekturer för distribuerade system, med fokus på typen REST (Representational State Transfer)
- diskutera hur graden av formalitet för webbtjänster, och behovet av detsamma, kan variera
- beskriva n-lagermodellen i ett webborienterat perspektiv med avseende på varje lagers uppgift och tjänster
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- implementera en mashup-tjänst, baserad på data eller funktionalitet från flera tredjepartstjänster
- utforma en webbtjänst, inklusive datamodell, utifrån ett givet scenario
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- diskutera hur webbtjänster och öppna programmeringsgränssnitt kan utgöra en del av en organisations informationsstrategi
- Föreläsningar, seminarier, laborationer, samt självstudier.
Kursen examineras i två huvuddelar:
- Konceptuella och tekniska förutsättningar. Artikel, 3 hp (UV).
- Tjänstedesign och -konstruktion. Uppgifter, 4,5 hp (UV).
Betygsbedömning:
För betyget godkänd krävs att samtliga ingående redovisningar genomförts och minst fått värderingen G.
För betyget väl godkänd krävs dessutom att redovisningar om minst 4 hp fått värderingen VG.
- Josuttis, Nicolai M., SOA in Practice, O’Reilly, 2007
- Webber, Jim, Savas Parastatidis och Ian Robinson,REST in Practice, O’Reilly, 2010
Referenslitteratur:
- Fielding, Roy T., Architectural Styles and the Design of Network-based Software Architectures, doktorsavhandling, University of California, Irvine, USA, 2000.
- Jacobson, Daniel, Greg Brail och Dan Woods,APIs: A Strategy Guide, O’Reilly, 2011.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.