Grundnivå
Godkända kurser motsvarande 60 hp i huvudområdet polisiärt arbete, eller motsvarande, alternativt godkänd kurs Grundläggande brottsutredning för civila utredare (15hp, PO111U), eller motsvarande.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fristående kurs.
Kursen vänder sig till den som vill fördjupa sina kunskaper om brottsutredning. Kursens övergripande mål är att studenten efter genomgången kurs ska kunna arbeta självständigt, effektivt och rättssäkert i brottsutredningar. Studenten ska löpande kunna bedöma bevisläget i en brottsutredning och utifrån detta även behovet av utredningsåtgärder. Därför är ett särskilt fokusområde bevissäkring och bevisvärdering. Kursen innehåller även en fördjupning i straffrätt och en diskussion om vilka beslut som krävs för att göra en utredning effektiv, som exempelvis förundersökningsbegränsning. Efter kursen ska studenten kunna tillämpa metoder för effektiv och rättssäker utredning av brott, med målet att studenten ska kunna genomföra utredningar som är tillräckligt robusta.
En prioriterad del av polisens uppdrag är att utreda brott mot särskilt utsatta brottsoffer. Under en av delkurserna förvärvar studenten därför även en fördjupad förståelse för denna brottskategori, med fokus på bevisfrågor. Det övergripande syftet är att öka polisens förmåga att utreda och klara upp denna typ av brott för att i förlängningen öka skyddet för utsatta grupper i samhället samt deras förtroende för rättsväsendet. Denna kunskap bidrar ytterligare till att öka studentens brottsutredande förmåga generellt.
Kursen avslutas med att studenten ytterligare breddar och fördjupar förmågan att genomföra utredningar effektivt och rättssäkert genom att granska, värdera, följa upp och jämföra flera olika utredningar. Faktorer som påverkar robustheten diskuteras, t.ex. huruvida utredningen har bedrivits enligt objektivitetsprincipen, d.v.s. brett, allsidigt och förutsättningslöst.
Under hela kursen utvecklar studenten sin kunskap om hur relevant lagstiftning och polisiära utredningsmetoder tillämpas i praktiken.
Kursen består av tre delkurser.
Delkurs 1. Bevisvärdering i brottsutredningar, 15 hp
Delkursens innehåll
Kursen inleds med en genomgång av polisens brottsutredande uppdrag och betydelsen av effektiv brottsutredning för polisens brottsförebyggande arbete och förtroendeskapande uppdrag. Inledningsvis diskuteras även avgörande straffprocessuella begrepp och studenten tränar på att göra straffrättsliga bedömningar som är av betydelse för utredningens bedrivande, t.ex. huruvida den s.k. försökspunkten anses nådd eller om en ansvarsfrihetsgrund anses föreligga. De viktigaste reglerna och principerna för förundersökningens inledande, bedrivande och slutförande diskuteras också. I detta sammanhang tas även möjlighet till förundersökningsbegränsning upp. I kursens inledande skede diskuteras även grundläggande regler och principer för bevisvärdering.
Därefter fördjupar sig studenten i utredningens olika delar med fokus på att identifiera nödvändiga utredningsåtgärder utifrån gällande beviskrav. Studenten fördjupar sig även i hur man systematiskt och rättssäkert genomför och värderar resultaten av olika utredningsåtgärder som ingår i och genomförs i en brottsutredning. Tonvikt läggs på hur alternativa hypoteser formuleras och hur dessa bör styra utredningsarbetet. Även vikten av dokumentation diskuteras här. Särskilt fokus riktas mot förhörets betydelse under förundersökningen, där förhörets innehåll kommer att utvärderas och bevisvärderas.
Under delkursen arbetar studenten aktivt med att analysera brottsutredningar ur olika perspektiv.
Delkurs 2. Att utreda brott mot särskilt utsatta brottsoffer, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen inleds med en övergripande orientering om brott mot särskilt utsatta brottsoffer. Under delkursen diskuteras centrala problemställningar som juridiska bedömningar och utsatthetens konsekvenser för individ, grupp och samhälle. I delkursen behandlas brott mot särskilt utsatta brottsoffer som exempelvis sexualbrott, brott i nära relation och hatbrott. Delkursen fokuserar särskilt på dessa brott ur ett polisiärt perspektiv med inriktning mot att identifiera och utreda brotten på ett effektivt och rättssäkert vis. Här ingår diskussioner om viktiga utredningsåtgärder, bevisvärdering av åtgärdsresultat samt om de särskilda bevissvårigheter som ofta uppstår i utredningar med särskilt utsatta brottsoffer. Här ingår också forensisk bevisning och rättsmedicinska bevisfrågor. Centralt i delkursen är brottsofferperspektivet.
Delkurs 3. Att granska, värdera och följa upp brottsutredningar, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen bygger vidare på den kunskap studenten förvärvat om brottsutredning och bevisvärdering och breddar och fördjupar ytterligare studentens förmåga att bedriva utredningar effektivt och rättssäkert. Detta görs genom att diskutera de olika faktorer som kan påverka en utrednings effektivitet och om en utredning bedrivits enligt objektivitetsprincipen, d.v.s. brett, allsidigt och förutsättningslöst. Ett centralt fokus är utredningens robusthet och alternativa hypoteser. Här diskuteras även misstänktas och målsägandes rättigheter.
Studenten granskar brottsutredningar från initiala utredningsåtgärder och vidare genom hela straffrättsprocessen med fokus på utrednings- och bevisfrågor. Ett annat perspektiv som ingår i granskningen är i vilken utsträckning misstänktas och målsägandes rättigheter har tillgodosetts. Löpande under delkursen diskuteras valda delar av kunskapsbasen för effektiv och rättssäker brottsutredning samt centrala rättsfall vad gäller bevisvärdering.
Delkurs 1. Bevisvärdering i brottsutredningar, 15 hp
Delkursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. diskutera polisens brottsutredande uppdrag och brottsutredarens handlingsutrymme i relation till effektiv och rättssäker brottsutredning,
2. tillämpa för brottsutredningar grundläggande relevant lagstiftning, göra straffrättsliga bedömningar och tillämpa juridisk metod som arbetsverktyg i en brottsutredning,
3. diskutera olika typer av bevisning och bevisvärdering,
4. formulera och diskutera alternativa hypoteser,
Delkurs 2. Att utreda brott mot särskilt utsatta brottsoffer, 7,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och diskutera kunskapsområdet brott mot särskilt utsatta brottsoffer ur ett empiriskt och teoretiskt perspektiv,
2. redogöra för betydelsen av olika utredningsåtgärder vid utredning av brott mot särskilt utsatta brottsoffer, och
3. analysera brottsutredningar med beaktande av särskilda utrednings- och bevissvårigheter.
Delkurs 3. Att granska, värdera och följa upp brottsutredningar, 7,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. granska och värdera brottsutredningar utifrån olika perspektiv, och
2. sammanställa och redovisa resultat och slutsatser efter en granskning av rättsfall.
Delkurs 1. Bevisvärdering i brottsutredningar, 15 hp
Delkursens arbetsformer
Kursens arbetsformer består av enskilda studier, föreläsningar, förinspelat undervisningsmaterial och seminarier. För att uppnå samtliga lärandemål diskuteras brottsutredningens olika delar med fokus på bevisvärdering och studenten ges, i de olika läraktiviteterna, möjlighet att träna på att tillämpa lagstiftning, bevisvärdering och att analysera olika delar i en brottsutredning.
Delkurs 2. Att utreda brott mot särskilt utsatta brottsoffer, 7,5 hp
Delkursens arbetsformer
Kursens arbetsformer består av enskilda studier, föreläsningar, förinspelat undervisningsmaterial och seminarier. För att uppnå samtliga lärandemål bedrivs undervisningen i form av förinspelat undervisningsmaterial och föreläsningar. Vidare deltar studenten även i seminarier där de diskuterar och tränar på att analysera brott mot särskilt utsatta brottsoffer ur olika perspektiv.
Delkurs 3. Att granska, värdera och följa upp brottsutredningar, 7,5 hp
Delkursens arbetsformer
Kursens arbetsformer består av enskilda studier, föreläsningar, förinspelat undervisningsmaterial och seminarier. För att uppnå samtliga lärandemål arbetar studenten med att granska förundersökningar och åtal i förhållande till domslut och domskäl. Studenten tränar på att identifiera avgörande faktorer för ärendens vidare gång i rättskedjan och identifierar likheter och skillnader mellan olika förundersökningar och brottstyper.
1. Bevisvärdering i brottsutredningar, 15 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-2 examineras genom en enskild skriftlig uppgift . Fokus i bedömningen är studentens förmåga att diskutera det brottsutredande uppdraget och utredarens roll i detta samt studentens förmåga att tillämpa juridik för effektiv utredning av brott. Lärandemål 3-5 examineras genom en enskild skriftlig uppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att värdera bevisning och identifiera utredningsåtgärder utifrån bevisläget.
Lärandemål 6-7 examineras genom en enskild skriftlig uppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att bedöma förhör och analysera olika delar av en brottsutredning.
Bedömningskriterier för samtliga moment finns i studiehandledningen.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på samtliga examinationer.
För väl godkänt betyg på delkursen krävs betyget Väl godkänd på samtliga examinationer
2. Att utreda brott mot särskilt utsatta brottsoffer, 7,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom en enskild skriftlig uppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att diskutera och redogöra en vald del av kunskapsområdet brott mot särskilt utsatta brottsoffer. Lärandemål 2 och 3 examineras genom en enskild skriftlig uppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att analysera brottsutredningar ur ett juridiskt perspektiv och utsatthetens konsekvenser.
Bedömningskriterier för samtliga moment finns i studiehandledningen.
För betyget godkänt på delkursen krävs godkänt betyg på samtliga examinationer. För väl godkänt betyg på delkursen krävs betyget Väl godkänd på samtliga examinationer.
3. Att granska, värdera och följa upp brottsutredningar, 7,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom en enskild skriftlig uppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att granska och värdera förundersökningar och åtal. Lärandemål 2 examineras genom en enskild skriftlig uppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att kunna identifiera avgörande faktorer och bevisning efter granskning av rättsfall och presentera resultatet och slutsatserna av dessa.
Bedömningskriterier för samtliga moment finns i studiehandledningen.
För betyget godkänt på delkursen krävs godkänt betyg på samtliga examinationer. För väl godkänt betyg på delkursen krävs betyget Väl godkänd på samtliga examinationer.
Bedömningsformer för hela kursen
För betyget godkänt på hela kursen krävs godkänt betyg på alla delkurser. För betyget väl godkänt på hela kursen krävs betyget väl godkänt på delkurs 1 samt betyget väl godkänt på någon av delkurs 2 eller 3.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Delkurs 1. Bevisvärdering i brottsutredningar, 15 hp
Andersson S, (2017) Skälig misstanke – En handbok. Stockholm: Wolters Kluwer Sverige AB. 200 sidor
Bring T, Diesen C, Andersson S, (2019) Förundersökning. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 621 sidor.
Dahlman C, (2018) Beviskraft - metod för bevisvärdering i brottmål. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 351 sidor.
Aktuell lagtext och andra styrdokument, statistiska underlag, vetenskapliga artiklar, rättsfall samt arbetsmaterial och metodstöd tillkommer (ca 300 s).
Delkurs 2. Att utreda brott mot särskilt utsatta brottsoffer, 7,5 hp
Andersson S, (2017) Skälig misstanke – En handbok. Stockholm: Wolters Kluwer Sverige AB. 200 sidor. (valda delar)
Bring T, Diesen C, Andersson S, (2019) Förundersökning. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 621 sidor (valda delar).
Dahlman C, (2018) Beviskraft - metod för bevisvärdering i brottmål. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 351 sidor. (valda delar)
Granström G, Mellgren C, Tiby E, (2019) Hatbrott?: en introduktion. Lund: Studentlitteratur. 135 sidor.
Norée A, (2022) När barnen tystnar – förtryck i hederns namn. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 362 sidor.
Wallin M, (2022) Sexualbrotten och brott mot kvinnor: en praktisk vägledning. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 236 sidor.
Aktuell lagtext och andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, rättsfall och arbetsmaterial, metodstöd samt myndighetsrapporter tillkommer (ca 300 sidor).
Delkurs 3. Att granska, värdera och följa upp brottsutredningar, 7,5 hp
Andersson S, (2017) Skälig misstanke – En handbok. Stockholm: Wolters Kluwer Sverige AB. 200 sidor (valda delar)
Bring T, Diesen C, Andersson S, (2019) Förundersökning. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 621 sidor. (valda delar)
Dahlman C, (2018) Beviskraft - metod för bevisvärdering i brottmål. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 351 sidor. (valda delar)
Dükler H, (2020) På osannolika skäl. Stockholm: Bokförlaget Polaris. 292 sidor.
Holmgård L, (2019) Bevisning i brottmål. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 547 sidor.
Aktuell lagtext och andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, rättsfall och rättsfallsanalyser, metodstöd och utredningsdirektiv tillkommer (ca 300 s).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.