Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde
G1N
Kursen behandlar olika generella kännetecken på vetenskapliga texter, till exempel sådant som handlar om struktur, stil och referenser. Olika kännetecken presenteras och diskuteras, varefter studenten applicerar dessa i sina egna texter. Ett viktigt fokus i kursen är att arbeta med skrivandet utifrån ett processorienterat perspektiv. Som en del av detta ingår responsgivning på medstudenternas texter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- framställa akademiskt inriktade texter vad gäller struktur, språk och stil
- tillämpa en modell för responsgivning för att ge konstruktiv feedback på texter
- reflektera över det egna skrivandet för att komma fram till hur detta kan vidareutvecklas
Arbetsformerna är föreläsningar, seminarier, workshoppar, grupparbeten, skriftlig färdighetsträning inkl. kamratgranskning samt självstudier.
Prov 1: Portfolio (Portfolio), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 3.
Prov 2: Skriftlig examinationsuppgift (Written Assignment), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 2.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (95 sidor)
Kompletterande material tillkommer, dock max 300 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.