UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Naturorientering, teknik och lärande: Människan och hälsa

Engelsk benämning

Science Subjects, Technology and Education: The Human Body

Kurskod

NO236B

Omfattning

12 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2026-01-19

Fastställandedatum

2021-06-23

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO231B Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse och problematiserande förmåga gällande läroplansteori, didaktik och olika perspektiv på lärande och utveckling.

Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse om livsmedel, näringsämnen, människokroppen samt om ljud och ljus för undervisning i årskurs 4 – 6 i naturorienterande ämnen och teknik.

I kursen problematiserar studenten didaktik, lärande, utveckling och läroplaner utifrån flera olika aspekter med koppling till kursens övriga ämnesinnehåll.

I kursen behandlas människokroppens uppbyggnad och funktion, utifrån hur celler bygger upp vävnader som bildar organ i kroppens olika organsystem samt hur organsystemen samverkar med varandra.

I kursen behandlas vågrörelse med tillämpning inom akustik och elektromagnetiska vågor.

Med utgångspunkt i vad som händer i kroppen då man äter behandlas näringslära och hälsa, samt olika metoder att behandla livsmedel, exempelvis konservering.

I kursen behandlas även tekniska lösningar med koppling till livsmedel som exempelvis industriell bearbetning av livsmedel, jordbruk, odling i stadsmiljö och hantering av livsmedel.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. redogöra för och problematisera olika perspektiv på didaktisk teori och läroplansteori (3hp)
  2. redogöra för och jämföra olika teorier om lärande och utveckling (3hp)
  3. beskriva och förklara människokroppens uppbyggnad från celler till organsystem, organens funktion samt sambanden mellan kroppens olika delar (3hp)
  4. beskriva fysikaliska egenskaper hos ljud och ljus samt hur ljud och ljus uppfattas av människor och djur (1hp)
  5. redogöra för kostens näringsinnehåll och påverkan på hälsa samt metoder att hantera livsmedel (1hp)
  6. beskriva och värdera livsmedelstekniska lösningar (1hp)

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, litteraturseminarier, självstudier, studiebesök, experiment, samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.

Obligatoriska moment förekommer och meddelas vid kursstart.

Bedömningsformer

Prov 1: Hemtentamen i form av skriven text (Written Home Exam), 6hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.

Prov 2: Skriftlig salstentamen (Written Examination), 5hp. I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.

Prov 3: Digital presentation (Digital Presentation), 1hp. I detta prov examineras lärandemål 6.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på antingen prov 1 och prov 2 eller på prov 1 och prov 3.

Kurslitteratur

Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer, 3 uppl: För lärare F-6. Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 2, 4, 34 s)

Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber.

(kap. 6, 9, 33 s)

Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups utbildning. (kapitel 1-8, 110 s)

Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger. & Liberg, Caroline. (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. (5. uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. (Kapitel 7 och 8, 150 s)

Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2020). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan.?2 uppl. Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 4, 53 s)

Kroppen – 1177 Vårdguiden: Så fungerar kroppen.

(Tillgänglig via internet)

Ljung, Johanna (2004). Kroppens kemi – om balans, obalans och botemedel. Stockholm: Liber. (kap.4, 5, 7, 50 s)

Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. (kapitel 1, 2, 3 och 4, 114 s)

Östlind, Olle; Johansson, Sverker & Anderberg Elsie (2012). Fysik för lärare. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap.12-13, 40 s)

Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.