Grundnivå
Grundläggande behörighet.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen är en fristående kurs.
Kursen behandlar följande delar:
- Solsystemet och dess beståndsdelar
- Stjärnors utveckling
- Vintergatan och andra galaxer
- Universums struktur och utveckling
- Astronomiska teleskop och observationer
- Metoder inom modern astronomi
- Exoplaneter
**Kunskap och förståelse
**Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Redogöra för grundläggande begrepp inom de områden som anges under innehåll
2. Beskriva olika astronomiska fenomen och objekt utifrån likheter och skillnader
**Färdighet och förmåga
**Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
3. Kategorisera olika astronomiska objekt och fenomen utifrån tex relativ storlek, temperatur och tidsskala för utveckling
4. Diskutera metoder som används för att bestämma egenskaper hos astronomiska objekt
5. Kategorisera astronomiska objekt utifrån observationer av deras ljus och spektra
6. Använda dator för simulering av enklare skeende och processer inom astronomin
7. Syntetisera texter och annan information för att inför andra studenter rapportera om astronomiska objekt och fenomen
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
8. Visa förmågan att kritiskt bedöma en text om astronomiska objekt eller fenomen
9. Värdera en nyhet i media om astronomi och sätta in den i sitt sammanhang
Föreläsningar, övningar, laborationer, kamratgranskning, självstudier.
Kursen examineras genom skriftlig tentamen (4 hp, UG, mål 1-5), inlämningsuppgifter (5,5 hp, UG, mål 1-7) och kamratgranskning (0,5 hp, UG, mål 8-9)
Krav för godkänd kurs: Godkänd på samtliga examinerande moment.
- Comins, Neil, (2019). Discovering the Universe. New York: W.H. Freeman
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.