Avancerad nivå
Examen om minst 180 högskolepoäng i huvudämnet omvårdnad alternativt vårdvetenskap inklusive ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng. Dessutom krävs att kursen : Forskningsmetodik I (OV712A) 7.5hp eller motsvarande är godkänd.
Kursen ingår som en obligatorisk kurs i Omvårdnad mastersprogram år 2. Kursen kan även ges som fristående kurs.
Kursen behandlar olika forskningsriktningar såsom positivism, postpositivism samt hermeneutik, och deras grundläggande vetenskapsteoretiska och filosofiska begrepp. Forskningsriktningarnas styrkor och svagheter samt tillämpningen av dessa diskuteras, med fokus på att skapa kunskap av relevans för hälso- och sjukvården. Vidare presenteras kvalitativa och kvantitativa forskningsdesigner, inklusive relevanta statistiska begrepp, och forskningsetiska aspekter rörande metoderna introduceras.
Etablerade ramverk för komplexa interventioner och relevanta designs för dessa presenteras. Inom ramen för forskningsprocessen ska studenten formulera en problemställning och syfte av relevans för medicinsk och vårdvetenskaplig forskning. Ett akademiskt skrivande som tar sin utgångspunkt i ett kritiskt analytiskt förhållningssätt tillämpas.
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt värdera de filosofiska och vetenskapsteoretiska grunderna inom positivism, postpositivism och hermeneutik, samt dessa traditioners betydelse för val av design och metod för forskning inom en hälso- och sjukvårdskontext,
- förklara och differentiera mellan vanligt förekommande forskningsdesigner inom kvalitativ och kvantitativ metod (inklusive relevanta statistiska begrepp), och litteraturstudiedesign samt kritiskt reflektera kring forskningsetiska aspekter rörande de olika metoderna,
- analysera och värdera ramverk för komplexa interventioner och dess relation till olika forskningsdesign,
- tillämpa forskningsprocessen genom att självständigt formulera problemställning och syfte med relevans för hälso-och sjukvården, och
- tillämpa akademiskt skrivande och kritiskt granska forskningsprocessen vid opponent- och respondentskap.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier och seminarier. För att studenten ska uppnå lärandemål 1, 2 och 3 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar och kopplas till ett seminarium. Lärandemål 4 och 5 uppnås genom att studenten skriver en projektplan som behandlar en forskningsdesign av relevans för att kunna besvara vald problemställning. Projektplanen presenteras vid ett seminarium där opponent- och respondentskap ingår. Av de schemalagda momenten är seminarier obligatoriska.
Lärandemål 1-3 examineras vid ett seminarium där studenterna arbetar i par. Fokus vid bedömningen läggs på den enskilda studentens förmåga att kritiskt diskutera och reflektera, både muntligt och skriftligt, över de frågor som delats ut inför examinationen. Lärandemål 4 och 5 examineras individuellt både skriftligt och muntligt vid ett seminarium där bedömning för lärandemålets uppfyllande baseras på hur välunderbyggd projektplanen är metodologiskt och problemställningens relevans för en hälso- och sjukvårdskontext. Specifika bedömningskriterier presenteras i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras i samråd med examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på samtliga i kursen ingående obligatoriska moment samt att övriga kurskrav är uppfyllda (se studiehandledning). För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på examinationsmomentet, projektplan.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Creswell JW, (2014) A concise introduction to mixed methods research. London, SAGE Publications Inc. 152s.
Green J, (2013) Qualitative Methods for Health Research. SAGE Publications Ltd. 360s.
Helbæk M, (2014) Statistik i ett nötskal. Lund: Studentlitteratur AB. 198s.
Helgesson G, (2015) Forskningsetik. (2. uppl.) Lund: Studentlitteratur. 176s.
Medical Research Council, (2008) Developing and evaluating complex interventions: new guidance. London: MRC. https://www.mrc.ac.uk/documents/pdf/complex-interventions-guidance/ [2023-10-05]
Polit, DF, Beck, CT, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 11th rev international edition. Philadelphia: Wolters Kluwer Health . 814s
Sidani S, Braden CJ, (2011) Design, evaluation and translation of nursing interventions. Wiley & Blackwell. Iowa State University Press. 320s.
Thornquist E, (2021) Vetenskapsfilosofi och vetenskapsteori. Malmö: Gleerups. 256s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.