Kursplan hösten 2027
Kursplan hösten 2027
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
FF254A Grundläggande byggnadsteknik minst 3 hp, dvs. antingen projektuppgift (2 hp) och inlämningsuppgifter (1 hp) eller tentamen (4,5 hp).
Huvudområde
KSFAE / Fastighetsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Fastighetsvetenskap på nivå 1-60hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsföretagande.
Innehåll
Syftet med kursen är att studenterna ska utveckla kunskaper om byggnaders installationstekniska system. Kursen ska förbereda studenterna för de tekniska utmaningarna som finns med att äga och förvalta byggnader. Kursen omfattar:
- introduktion till energiförsörjningen i Sverige och hur den påverkar konsumenterna
- uppbyggnad och funktion av de tekniska systemen för värme, komfortkyla, ventilation, tappvatten, avlopp, el och belysning
- hur byggnadens installationstekniska system tillsammans med brukarna påverkar byggnadens energiprestanda och innemiljö samt klimatet.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap om:
1. myndighetskrav och grundläggande principer vad avser innemiljö, energiförsörjning och energihushållning
2. olika typer av system för värme, komfortkyla, ventilation, tappvatten och avlopp samt deras uppbyggnad, funktion och egenskaper
3. grundläggande begrepp om elteknik och belysning i byggnader
4. tekniska energisystem så som fjärrvärme, fjärrkyla och eldistribution.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa färdighet och förmåga att:
5. skriftligt redovisa lösningen på ett problem (förutsättningar, antaganden, beräkningar, resultat, slutsatser) på ett tydligt sätt inom givna tidsramar
6. utföra mätningar och beräkningar på vanligt förkommande problem inom installationstekniksområdet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
7. värdera olika tekniska utformningars konsekvenser för byggnadens tekniska funktioner och energiprestanda och hållbarhet.
Arbetsformer
Föreläsningar, övningar, obligatoriskt studiebesök och självstudier.
Bedömningsformer
Inlämningsuppgifter och studiebesök: 2,5 hp (UG) (Lärandemål 1, 2, 3, 5, 6, 7)
Individuell examination installationsteknik: 5 hp (UV) (Lärandemål 1, 2, 4, 5, 7)
Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.
För godkänt på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För väl godkänt på hela kursen krävs dessutom väl godkänd på den individuella examinationen.
Kurslitteratur
- Siggelsten, S. (senaste upplagan). El i byggnader. Studentlitteratur, Lund.
- Warfvinge, C. & Dahlblom, M. (senaste upplagan). Projektering av VVS-installationer. Studentlitteratur, Lund.
- Warfvinge, C. & Dahlblom, M. (senaste upplagan). Projektering av VVS-installationer - Övningar. Studentlitteratur, Lund.
- Werner, S. (senaste upplagan). Energiförsörjning - En introduktion till vårt energisystem. Studentlitteratur, Lund.
Artiklar och annat material tillhandahålles elektroniskt
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.