Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och samhälle

Engelsk benämning

Media and Communication Studies: Media and Society

Kurskod

KK444A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Inrättandedatum

2023-10-27

Fastställandedatum

2023-11-22

Gäller från

2024-09-02

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

KSMKA / Medie- och kommunikationsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap på nybörjarnivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap.

Innehåll

Kursens hörnpelare utgörs av ett antal centrala samhälls- och kulturvetenskapliga begrepp som exempelvis medialisering, modernitet, klass, offentlighet och globalisering.

Kursen inleds med en introduktion till grundläggande begrepp och teorier. Studenterna gör sedan en medieproduktion i grupp med utgångspunkt i en deltagande observation. Kursen avslutas med en individuell examination som bygger vidare på observationerna som gjorts under grupparbetet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. Observera och beskriva samtida mediala uttryck och mediepraktiker.

  2. Diskutera centrala teoretiska begrepp inom medie- och kommunikationsvetenskap i relation till sociala, kulturella, politiska och ekonomiska förändringar i samhället.

  3. Skriftligt kommunicera relevant kunskap i en akademisk kontext.

Arbetsformer

Föreläsningar, grupparbete, medieproduktion och observationer.

Bedömningsformer

Lärandemål 1 examineras i form av en medieproduktion (motsvarande 2,5 hp) som baseras på en empirisk analys som utförs gruppvis och som bedöms på en tvågradig skala U/G.

Lärandemål 2 och 3 examineras individuellt i skriftlig form (motsvarande 5 hp) och bedöms på en tregradig betygsskala U/G/VG.

Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.

Särskilda omständigheter gäller för redovisning av grupparbete, eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid omexamination eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.

Kurslitteratur

Engdahl, Oskar och Larsson, Bengt. 2011. Sociologiska perspektiv. Grundläggande begrepp och teorier (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Gunnarsson Payne, Jenny och Öhlander, Magnus (red) (2017) Tillämpad kulturteori. Lund: Studentlitteratur.

Hardt, Michael och Negri, Antonio. 2013. Förklaring. Stockholm: Tankekraft, kapitel 1.

Ytterligare texter i mindre omfattning tillkommer och distribueras via kursens lärplattform.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.