Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Tidig läs- och skrivundervisning, inriktning F-3

Engelsk benämning

Early Reading and Writing Learning, Focus Year F-3

Kurskod

KS310F

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Fastställandedatum

2025-10-29

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin förståelse för läs- och skrivundervisning hos barn i förskoleklass till årskurs 3. Ett annat syfte är att studenten ska utveckla kunskap om samt färdigheter i att utforma undervisning som stödjer barns läs- och skrivutveckling i heterogena klassrum.

Under kursens gång granskas aktuell forskning för att utveckla förståelse för hur barns fonologiska medvetenhet utvecklas och dess betydelse vid läs- och skrivutveckling. I kursen behandlas vidare hur barns läsintresse kan främjas för att nå läsflyt och läsförståelse. I kursen ges klassrumsnära exempel på skrivundervisning i de lägre åldrarna. Studenten förväntas bidra med egna exempel.

Genom att analysera praktiska exempel belyses hur lärare kan upptäcka och skilja läs- och skrivsvårigheter från andra språkliga utmaningar.

Studenten kommer löpande att sammanställa en portfolio som efter avslutad kurs fungerar som en kunskapsbas.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. redogöra för samt resonera kring barns tidiga läs- och skrivutveckling med utgångspunkt i betydelsen av barns fonologiska medvetenhet
  2. analysera läromedel i svenska för åldern F-3 och reflektera över samt diskutera vilka teoretiska anspråk som synliggörs i läromedlet
  3. utifrån relevant teori designa undervisning som främjar barns läs- och skrivutveckling i heterogena grupper
  4. identifiera tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter samt särskilja dem från andraspråksutveckling.

Arbetsformer

Kursen kombinerar teoretiska föreläsningar, praktiska övningar och fallstudier. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag, samt att använda processorienterat skrivande och samtal i det egna lärandet.

I kursen förekommer tre obligatoriska avstämningspunkter. Vid dessa ska studenten lämna in utkast av angivna delar från sin portfolio. Feedback ges av undervisande lärare.

Bedömningsformer

Examinationen består av två delar:

Lärandemål 1, 3 och 4 examineras via skriftlig hemtentamen i form av en portfolio.

Lärandemål 2 examineras vid ett muntligt digitalt seminarium.

Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Catts, Hugh W. (2022). Rethinking How to Promote Reading Comprehension. American Educator, 45(4), 26. (8 s.)

Eriksson, Jessica, Engborg, Annsofi & Norén, Sofia (2025). Lära barn att läsa: vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse. Stockholm: LegiLexi. (245 s.)

Fredriksson, Ulf & Taube, Karin (2025). Läs- och skrivundervisning: vägen framåt. Lund: Studentlitteratur. (Ca 150 s. i samråd med kursledare)

Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (red (2023). Skrivundervisningens grunder. (Andra upplagan). Malmö: Gleerups. (360 s.)

Gillam, Sandra Laing; Vaughn, Sharon; Roberts, Greg; Capin, Philip; Fall, Anna-Maria; Israelsen-Augenstein, Megan; Holbrook, Sarai; Wada, Rebekah; Hancock, Allison; Fox, Carly; Dille, Jordan; Magimairaj, Beula M & Gillam Ronald B (2023). Improving oral and written narration and reading comprehension of children at-risk for language and literacy difficulties: Results of a randomized clinical trial. Journal of Educational Psychology115(1), 99-117. (18 s.)

Kirby, Megan S., Spencer, Trina. D., & Chen, Yi-Jui. I. (2021). Oral narrative instruction improves kindergarten writing. Reading & Writing Quarterly37(6), 574-591. (17 s.)

Nilsson, Josefin, & Pettersson, Karin. (2025). Så minskar vi läsgapet i svensk skola: Ett andraspråksperspektiv på läskrisen. Näringslivets skolforum. (60 s.)

Skolverket (2016). Nya Språket lyfter! Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1–6. (Tillgänglig via internet)

Skolverket (2022). Hitta språket. Nationellt kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet i förskoleklass. (Tillgänglig via internet)

Vretudaki, Hellen (2022). ‘Tell me the whole story’: moving from narrative comprehension to narrative production skills. European Early Childhood Education Research Journal30(6), 949-960. (11 s.)

Aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur kan tillkomma.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.