Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: PY601G Pedagogik: Yrkeskunnande och pedagogik (genomgången)
LAPEA / Pedagogik
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i masterprogrammet Pedagogik och yrkeskunnande.
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om yrkeskunnandets kunskapsteori och didaktik för att kunna planera och analysera utbildningsinsatser vid olika former av yrkesutbildningar.
I kursen behandlas kunskapsteorier utifrån deras historiska utveckling till nutida operationaliseringar. Särskilt behandlas yrkeskunnandets tysta dimensioner av så kallad praktisk kunskap samt etiska dilemman med koppling till yrkes- och yrkeslärandesituationer. I relation till yrkeskunnandets olika kunskapsformer diskuteras och problematiseras didaktiska teorier och deras implikationer i formella utbildningssituationer, såväl inom skolbaserad som arbetsplatsförlagd utbildning. Utifrån ovanstående innehåll analyserar studenterna med utgångspunkt i sitt eget yrkesämnesområde olika undervisningsupplägg och uppgifter inom ramen för olika yrkesutbildningar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- utifrån vetenskapshistoriska perspektiv kritiskt redogöra för och problematisera centrala kunskapsteoretiska begrepp, i synnerhet relationerna mellan kunskapers förståelse-, färdighets- och värdebaserade dimensioner
- redogöra för historiska och nutida förståelser av olika kunskapsformer och etiska förhållningssätt samt problematisera deras betydelser för yrkeskunnandets innehåll och yrkeslärandets processer
- identifiera, beskriva och problematisera olika yrkeskunnandens olika utvecklings- och lärandeprocesser ur ett yrkeslivsperspektiv
- identifiera och beskriva dilemman som kan uppstå inom utbildningsinstitutioner då "tysta" dimensioner av olika yrkeskunnandens innehåll och läranderesultat förväntas formaliseras i verbalspråk, samt ge förslag på hur dessa dilemman kan hanteras
- med stöd i en yrkesutbildnings formella styrdokument analysera yrkesämnesinnehåll och kunskapskrav
- analysera samt didaktiskt argumentera för undervisnings- och provuppgifter i eget yrkesämne med stöd i lärande- och bedömningsteori
Föreläsningar, seminarier och workshops.
Obligatoriska moment anges i samband med kursstart.
Prov 1: Paper och muntlig redovisning (Paper and Oral Presentation) 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Paper och muntlig redovisning (Paper and Oral Presentation) 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 4, 5 och 6.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs Väl Godkänd på båda proven.
Bornemark, Jonna & Svenaeus, Fredrik (red.) (2009). Vad är praktisk kunskap? Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 100 s)
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos (Valda delar i samråd med kurslärare ca 150 s.)
Fejes, Andreas; Lindberg, Viveca & Wärvik, Gun-Britt (red.) (2017). Yrkesdidaktikens mångfald. Falun: Lärarförlaget. (275 s.)
Hjertström Lappalainen, Jonna (red.) (2015). Klassiska texter om praktisk kunskap. Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare; 100 s.)
Jönsson, Anders. (2023 ).Lärande bedömning. (6:e uppl.). Malmö: Gleerups. (182 s.)
Kontio, Janne & Lundmark, Sofia (2021). Yrkesdidaktiska dilemman. Stockholm: Natur & Kultur. (343 s.)
Lagström, Annica. (2012). Lärlingslärare – en studie om hur vård- och yrkeslärares uppdrag formas i samband med införandet av gymnasial lärlingsutbildning. Doktorsavhandling. Göteborgs universitet, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa. (Valda delar i samråd med kurslärare; 100 s.)
Laurillard, Diana (2012). Teaching as a Design Science. Building Pedagogical Patterns for Learning and Technology. New York: Routledge (255 s.)
Mårtensson, Åsa (2021). Yrkesutbildning på gränsen mellan skola och arbetsliv: en intervjustudie om yrkeslärares och handledares arbete med arbetsplatsförlagt lärande. Doktorsavhandling. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. (Valda delar i samråd med kurslärare; 100 s.)
Rosvall, Per-Åke, Ledman, Kristina, Nylund, Mattias & Rönnlund, Maria. (2020). Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag. Malmö: Gleerups. (160 s.)
Vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 150 s.)
Relevanta styrdokument och myndighetsmaterial för vuxenutbildning och gymnasial yrkesutbildning tillkommer (ca 100 s.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.