Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
KSBYO Byggd miljö
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet byggd miljö på nivå 1-30 hp och ingår examensfordringarna för kandidatexamen i byggd miljö.
Kursen är en introduktionskurs om urbana miljöers utveckling och förändring. Syftet är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om stadsbyggnad, stadsutveckling och planering ur ett historiskt perspektiv. Den behandlar urban utveckling med fokus på byggda miljöer, stadsplanering och planeringsideal.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera och redogöra för processer som på olika sätt påverkat stadsbyggande, stadsutveckling och planering ur ett historiskt perspektiv.
- urskilja och redogöra för stadsbyggnads- och planeringsideal som har påverkat stadsutveckling och planering.
- förstå och använda ämnesdisciplinära begrepp för att analysera stadsmiljöer och bebyggelse ur ett historiskt perspektiv.
- aktivt diskutera och reflektera över stadsutvecklings- och planeringsproblem.
- i skriftlig form och med vedertagna riktlinjer för akademiskt skrivande presentera och analysera ett avgränsat problem baserat på kurslitteraturen.
I kursen introduceras studenterna i ämnet byggd miljö utifrån ett historiskt perspektiv genom föreläsningar, seminarium, stadsvandringar, grupparbete, skriftliga uppgifter och självstudier.
Examination sker genom:
- individuell skriftlig uppgift (6 hp) (UV) (lärandemål 5)
- seminarium (1 hp) (UG) (lärandemål 4)
- grupparbete (3 hp) (UG) (lärandemål 1-3)
Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.
För betyget Godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget Väl Godkänt krävs dessutom att den individuella skriftliga uppgiften är väl godkänd.
- Jacobs, J. (2004). Den amerikanska storstadens liv och förfall. Daidalos.
- LeGates, R. & Stout, F. (2011). The City Reader. Routledge, London. E-bok.
Urval av bokkapitel och övrigt material som tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.