Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: AK403F Interkulturell kommunikation (godkänd)eller motsvarande
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
På kursen introduceras grundläggande teoretiska utgångspunkter inom etnografisk forskning. Kursens fokus ligger på studier om kulturmöten. Syftet med kursen är att studenten ska utveckla förmågan att via vetenskapliga metoder studera, problematisera och analysera kulturyttringar på individ-, grupp- och samhällsnivå utifrån ett interkulturellt perspektiv.
Kursen innehåller två fokusområden.
1. Tillämpad interkulturell kommunikation
I detta moment diskuteras principiella förhållningssätt och metoder för studiet av kulturmöten. Momentet fokuserar på etnografiska studier och etnografisk metod.
2.Projektarbete
Momentet består av ett projektarbete baserat på empiriskt material som studenten själv samlar in.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för centrala metoder i studiet av social interaktion och kulturmöten,
- använda etnografiska metoder på enkla fältarbetesuppgifter,
- genomföra analyser av kulturmöten, med särskild hänsyn till kommunikativa, etniska och sociala aspekter,
- presentera och diskutera ett eget insamlat forskningsmaterial.
Undervisning sker genom seminarier och handledning.
Prov 1: Hemtentamen (Take-Home Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: En skriftlig och en muntlig examination (Written and Oral Exam), 10 hp. I detta prov examineras lärandemål 2, 3 och 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 2.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Arvastson, Gösta & Ehn, Billy (2009). Etnografiska observationer. Lund: Studentlitteratur. (227 s.)
Aspers, Patrik (2007). Etnografiska metoder. Att förstå och förklara samtiden. Malmö: Författaren och Liber. (288 s.)
Frykman, Jonas & Löfgren, Orvar (2019). Den kultiverade människan. Lund: Gleerups förlag. (249 s.)
Larsen, Håkon (2014). Den nya kultursociologin – Kultur som perspektiv och forskningsobjekt. Lund: Studentlitteratur. (s. 27–93 och s. 109–118) (75 s.)
Kompletterande material kan tillkomma, max 200 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.