Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111C, SC112B, SC113A, SC121B, SC122A och SC123D på Socionomprogrammet.
HSSAA / Socialt arbete
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets fjärde termin.
Kursen syftar till att utveckla studenternas kunskaper om socionomens arbetsfält, metoder och förhållningssätt som är centrala för professionen. I fokus finns förebyggande socialt arbete samt teorier om generella risk- och skyddsfaktorer och samverkan. Dessutom inkluderar kursen fördjupade kunskaper om mäns våld mot kvinnor, om våld i nära relation, samt om hedersrelaterat våld. En del av kursen utgörs av personliga reflektioner kring professionellt förhållningssätt.
Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1. Socialt arbete och socionomprofessionen, 11 hp
Delkursens innehåll
Socionomens yrkesroll, arbetsmetoder och kompetens är kursens röda tråd. Det övergripande syftet är att utveckla studenternas kunskap om ett förebyggande och hållbart socialt arbete. Kursen fokuserar på generella risk- och skyddsfaktorer samt på samverkan med utgångspunkt i det sociala arbetets specifika forsknings- och verksamhetsområden. Vidare studeras hur socionomens arbetssätt, metoder och samverkan praktiseras relaterat till kursens syfte. En del av kursen är specifikt inriktad på socionomens arbetsuppgifter relaterat till mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer och hedersrelaterat våld.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen innehåller samtal och personliga reflektioner över hur studenterna ser på sin egen personliga roll och förhållningssätt i ett professionellt sammanhang inom socialt arbete. Studenterna beskriver och reflekterar såväl skriftligt som muntligt över händelser och situationer som kan bli en tillgång i den kommande yrkesrollen.
Delkurs 1. Socialt arbete och socionomprofessionen, 11 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för prevention, utredningar, åtgärder och insatser till våldsutsatta och våldsutövare i nära relation samt,
- reflektera över hur olika perspektiv på och kunskaper om mäns våld mot kvinnor, våld i nära relation och hedersrelaterat våld kan påverka samverkan, bemötande, stöd och hjälpinsatser inom socialt arbete
- Tillämpa teorier om förebyggande socialt arbete, utifrån socionomens yrkesroll, arbetsmetoder och förhållningssätt.
- redogöra för generell kunskap om risk- och skyddsfaktorer i socialt arbete, samt ge relevanta förslag på åtgärder och interventioner.
- beskriva, analysera och diskutera hur förebyggande socialt arbete och samverkan praktiseras inom olika verksamhetsområden.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- reflektera över sin egen personliga roll och förhållningssätt i ett professionellt sammanhang inom socialt arbete.
Delkurs 1. Socialt arbete och socionomprofessionen, 11 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen utgörs av föreläsningar, grupparbeten, skriftliga uppgifter med koppling till såväl teori som praktik. Studentaktiva arbetsformer tillämpas under kursen. Lärandemål 1 och 2 behandlas genom föreläsningar och gruppdiskussioner.
Lärandemål 3 - 5 behandlas genom föreläsningar, workshops, temadagar, grupparbete och individuellt skrivande.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Delkurs 1. Socialt arbete och socionomprofessionen, 11 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1och 2 examineras i en individuell skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att redogöra för socionomens arbete med att identifiera risk- och skyddsfaktorer, föreslå åtgärder och stödinsatser samt reflektera över hur den professionelles egna kunskaper och perspektiv kan påverka det sociala arbetet med mäns våld mot kvinnor, våld i nära relation och hedersrelaterat våld (3 hp).
Lärandemål 3 - 5 examineras genom en individuell skrivuppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att kunna diskutera teorier om förebyggande socialt arbete, identifiera risk- och skyddsfaktorer och ge förslag på åtgärder inom ramen för socionomprofessionen samt förmåga att redogöra för och diskutera socionomers arbetssätt och metoder i samverkan (8 hp).
För att erhålla betyget godkänt på delkursen krävs godkänt betyg på den individuella skriftliga tentamen samt på den individuella skrivuppgiften. För betyget väl godkänt krävs väl godkänt på den individuella skriftliga tentamen samt på den individuella skrivuppgiften.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålet genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift. I fokus vid bedömningen är studentens förmåga att reflektera över sin egen personliga roll och förhållningssätt i rollen som socionom. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
Frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom uppsamlingsseminarium.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften samt att obligatoriska moment är uppfyllda.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt på samtliga delkurser. För väl godkänt betyg på hela kursen krävs dessutom väl godkänt på delkurs 1.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1. Socialt arbete och socionomprofessionen, 11 hp
Andershed A, Andershed H, (2019). Risk- och skyddsfaktorer för normbrytande beteende bland unga [Elektronisk resurs] Att använda teori och forskning i praktiken. Stockholm: Socialstyrelsen. 56 s.
Andersson G, Höjer I, Sallnäs M, Sjöblom Y, (red.) (2019) När samhället träder in: barn, föräldrar och social barnavård. Lund: Studentlitteratur. 346 s.
Blom B, Eriksson M, Snellman M-L, (2023) Socialtjänstens arbete med social hållbarhet. Insatser på individ, -grupp, och samhällsnivå. Lund: Studentlitteratur. 325 s.
Broström M, Helsing M, (red.) (2024) Relationell praktik i socialpedagogik och socialt arbete. Högskolan Väst. [elektronisk resurs] 195 s.
Egard H, Runesson I, Svensson Chowdhury M, (red.) (2024) Funktionsförmåga, funktionshinder och socialt arbete. Malmö: Gleerups förlag. 223 s.
Elmersjö M, Hultqvist S, Johansson S, (red.) (2023) Socialt arbete i äldreomsorg. Professionell handläggning i teori och praktik. Malmö: Gleerups 184 s.
Franzén A, Gottzén L, (2020) Våldsprevention i Sverige: En forskningsöversikt. Barn- och ungdomsvetenskap: Forskning (rapport 2020:2), Stockholms universitet. 65 s.
Forkby T, Enell S, Thulin J,. (2023) Prevention med barn och unga. -Teori och praktik för socialt och pedagogiskt arbete. Lund: Studentlitteratur. 393 s.
Hedberg Rundgren Å, Klinga C, Löfström M, Mössberg L. (red.) (2022) Perspektiv på samverkan. Lund: Studentlitteratur. 463 s.
Heimer G, Björck A, Albért U, Haraldsdotter Y, (red.) (2019) Våldsutsatta kvinnor – samhällets ansvar. Lund: Studentlitteratur. 90 s.
Helmen Borge A I, (2011) Resiliens: risk och sund utveckling. Lund: Studentlitteratur. 258 s.
Hoppstadius H, (2020) Mäns våld mot kvinnor: Diskurser och kunskap i det sociala arbetets praktik. Sundsvall: Mittuniversitetet, 2020. Östersund. 55 s.
Jegermalm M, Lundgren D, Östlund L, (2020) Formell och informell omsorg. I: M Ernsth Bravell, L Östlund, (red.). Äldre och åldrande. Grundbok i gerontologi. Malmö: Gleerups. s. 267- 278, 11 s.
Johnson B, Richert T, Svensson B, (2023) Alkohol- och narkotikaproblem. Lund: Studentlitteratur. 381 s.
Ouis P, Högdin S, (red.) Hedersrelaterat våld och förtryck: Professionellas uppdrag och utmaningar. Stockholm: Liber. s 136-148, 40 s.
Sinsalo E, Moser Hällen L, (2018) Våld i nära relationer: Socialt arbete i forskning, teori och praktik. Stockholm: Liber. 80 s.
Söderberg C, Johansson K, (2018) Brottsförebyggande samverkan, skydd och kontroll. I: Dahlstedt, M. (red.) Gränsöverskridande socialt arbete. Teorier, tillämpningar, tolkningar. Malmö: Gleerups. 19 s.
Rapporter och vetenskapliga artiklar om ca 400 sidor tillkommer.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Bie K, (2021) Reflektion i socialt arbete. Redskap för lärande och förändring. Malmö: Gleerups Utbildning. 128 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.