Avancerad nivå
1. Kandidatexamen inom kemi, biokemi, biomedicinsk teknik, biomedicinsk laboratorievetenskap eller andra naturvetenskapliga, medicinska, tekniska eller ingenjörsvetenskapliga områden av relevans för utbildningens för utbildningens mål och innehåll och som innehåller minst 15 hp kemi och/eller biokemi.
2. Engelska B, engelska 6 i svensk gymnasieutbildning eller motsvarande.
3. Genomförda och godkända kurser om minst 45 hp från masterprogrammets termin 1 och 2 eller motsvarande tillgodoräknade poäng.
A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Kursen ges fjärde terminen på mastersprogrammet biomedicinsk ytvetenskap. Den ingår i huvudområdet och är en obligatorisk kurs i examensfordringarna för masterexamen i biomedicinsk ytvetenskap.
Syftet med kursen är att studenten ska kunna planera, genomföra och försvara ett självständigt examensarbete med utgångspunkt från en frågeställning av relevans för biomedicinsk ytvetenskap.
Kursen innefattar att formulera en vetenskaplig problemställning, att planera och genomföra en vetenskaplig undersökning samt att sammanställa och presentera resultatet i form av ett examensarbete. Kursen behandlar också vetenskapliga, metodologiska och forskningsetiska frågeställningar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- självständigt under handledning genomföra och dokumentera ett examensarbete på avancerad nivå inom huvudområdet biomedicinsk ytkemi,
- värdera vetenskapliga modeller, teorier och metoder,
- tillämpa kunskaper i laborativ verksamhet av relevans för den formulerade problemställningen,
- identifiera svårigheter inom det valda området och föreslå såväl teoretiska som praktiska lösningar,
- värdera forskningsetiska och samhälliga aspekter inom biomedicinsk ytkemi samt kunna tillämpa forskningsetiska principer och regler, och
- sammanställa, analysera och skriftligt presentera undersökningsresultat i ett skriftligt examensarbete samt presentera och försvara examensarbetet muntligt.
Kursen är projektorienterad och i kombination med praktiskt laboratoriearbete uppnås lärandemålen 1-6. Aktivt kunskapssökande, kritiskt tänkande och problemlösning tränas för att uppnå lärandemål 1-5. Eget uppsatsarbete, handledning och seminarier, projektdiskussioner och presentation av erhållna resultat är de huvudsakliga arbetsformerna för att uppnå lärandemål 1-5. Studenterna tränas i att genomföra och försvara vetenskapliga presentationer i syfte att uppnå lärandemål 6.
Lärandemål 1 – 4 samt 6 examineras genom bedömning av det skriftliga examensarbetet och den muntliga presentationen. Lärandemål 5 examineras separat. Detaljerade bedömningskriterier anges i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Gudmundsson, P. (2012),Writing guidelines for students at the department of Health and society.
Vetenskapliga artiklar relevanta för ämnet tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringar har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde för registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.