Avancerad nivå
Examen om minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) inom omvårdnad, vårdvetenskap, arbetsterapi, fysioterapi alternativt inom andra vårdinriktade program.
Fristående kurs. Kan även ingå som valbar kurs inom Mastersprogrammet i omvårdnad.
Kursen behandlar fysiologi och patofysiologi innefattande definition, klassifikation, diagnostik, etiologi, epidemiologi och symtom och behandling rörande ortopediska sjukdomar och skador. Med utgångspunkt från de olika sjukdomstillstånden behandlas och diskuteras bedömning och interventioner utifrån omvårdnadsprocessen och etiska aspekter. Modeller för hälsopedagogiskt arbete – sekundär prevention i samband med ortopediska sjukdomar och skador introduceras och diskuteras. Slutligen behandlas akademiskt skrivande och vikten av att anta ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt inom området.
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig fördjupade kunskaper inom medicinsk vetenskap, omvårdnad och hälsopedagogiskt arbete med inriktning mot ortopediska sjukdomar och skador. Detta för att självständigt kunna bedriva omvårdnad utifrån omvårdnadsprocessen samt kärnkompetenserna (personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, kvalitets- och förändringsarbete, säker vårdinformatik) inom omvårdnad vid behandling av ortopediska sjukdomar och skador.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara uppkomst och konsekvenser av ortopediska sjukdomar och skador samt beskriva olika behandlingsalternativ,
- tillämpa sin kunskap om symptombild och behandling för att identifiera och bedöma omvårdnadsbehov hos patienter med ortopediska sjukdomar och skador som behandlas medicinskt, kirurgiskt såväl som förebyggande för att kunna vidta relevanta omvårdnadsinterventioner,
- beskriva och motivera hälsopedagogiska strategier för sekundär prevention och egenvård riktat mot ortopediska sjukdomar och skador, och
- kritiskt och analytiskt redogöra för relevant forskning inom området ortopedi samt föreslå strategier för förbättringsarbete.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och enskilda studier med därtill kopplade obligatoriska seminarier där såväl egna erfarenheter som kurslitteratur och vetenskapliga artiklar bearbetas (lärandemål 1-4).
Lärandemål 1 examineras genom enskild skriftlig examination där fokus för bedömning är på studentens förmåga att relevant förklara uppkomst och konsekvenser inom området ortopedi samt föreslå rimliga behandlingar. Lärandemål 2-4 examineras genom enskild skriftlig examination där fokus för bedömningen är på studentens förmåga att relevant tillämpa kunskap för att identifiera, bedöma omvårdnadsbehov och föreslå behandling inom området. Vidare ska studenten visa förmåga att kunna föreslå rimliga hälsopedagogiska strategier och kritiskt redogöra för relevant forskning samt föreslå adekvata strategier för förbättringsarbetet inom området. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av kursens examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte momenten kan organiseras under terminstid.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänt betyg på enskilda skriftliga examinationer samt att obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på de enskilda skriftliga examinationerna.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Edberg A-K, (red.) (2021) Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 264 s.
Hertz K, Santy-Tomlinson J, (2023) Fragility Fracture Nursing, Holistic Care and Management of the Orthogeriatric Patient. Springe International Publishing AG. Open acces. 158 s.
Hommel A, Bååth C, (2013) Ortopedisk vård och rehabilitering. Lund Studentlitteratur. 433 s.
Bosemark P, Hommel A, (2022) Ortopedi s 453-477 I: Kumlien C & Rystedt J (Red) Omvårdnad och kirurgi. Lund: Studentlitteratur.
Dessutom vetenskapliga studier, rapporter, e-böcker och vetenskapliga artiklar omfattande ca 200 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.