Avancerad nivå
För tillträde till termin 5 krävs att de obligatoriska kurserna från termin 1-3 är godkända.
HSSXO Sexologi
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i termin 6 i mastersprogrammet i sexologi.
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete. I kursen behandlas och belyses centrala begrepp, forskning och färdigheter i relation till klinisk sexologi med fokus på förmågan att förstå, ge information, rådgivning och behandla människor med sexuella problem och sexuella dysfunktioner. Undervisningen baseras på sexologisk forskning samt klinisk sexologisk verksamhet. Utifrån studenternas professionella utgångspunkter diskuteras sexologiska frågeställningar, samt aktuella teoretiska och praktiska modeller både nationellt som internationellt för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete. Detta sker såväl generellt, samt riktat till olika målgrupper exempelvis vid sjukdom och/eller funktionshinder. Etiska perspektiv kopplat kliniskt sexologiskt arbete diskuteras. I olika simulerade situationer förbereds studenterna inför kliniskt sexologiskt arbete.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- analysera sexologiska frågeställningar relaterade till sex- och samlevnadsproblem av olika uppkomst och karaktär med utgångspunkt i olika teorier,
- värdera teoretiska och praktiska modeller för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete,
- skriva en anamnes och värdera orsakssammanhang av betydelse för det aktuella sexuella problemet samt formulera en problembeskrivning, och
- analysera sexologiska problem utifrån aktuell forskning och upprätta en behandlingsplan.
Undervisningen bedrivs i form av olika moment så som föreläsningar, gruppdiskussioner, obligatoriska seminarier, obligatoriskt pedagogiskt rollspel, obligatoriska grupphandledningar, samt obligatoriskt självständigt projektarbete i form av studiebesök inom sexologiska verksamheter. Kursen innehåller moment som seminarier och diskussioner som avser stödja studentens kunskapssökande, kritiska tänkande och problemlösning, genom att olika aspekter på sexualitet illustreras med komplexa verklighetsbaserade berättelser och situationer.
Med hjälp av pedagogiska rollspel belyses kommunikation med patient/klient, där studenten får möjlighet att utveckla sin kunskap genom reflektion över känslor, tankar och handlingar. Handledning genomförs i mindre grupper utifrån fiktiva patient-/klientfall. Studiebesök vid olika sexologiska verksamheter utförs individuellt eller i par.
Lärandemål 1-4 uppnås genom deltagande i föreläsningar, seminarier, pedagogiskt rollspel, samt handledningsmoment. Dessutom uppnås lärandemål 1 och 2 genom ett studiebesök vid sexologisk verksamhet samt projektarbete kopplat till det samma.
Samtliga lärandemål examineras genom en individuell skriftlig tentamen där fokus i bedömningen är studentens förmåga att utifrån aktuell forskning redogöra för sexologiska anamneser, undersökningar, utredningar, diagnoser, behandlingsplaner och remissförfarande.
Lärandemål 1-2 bedöms dessutom individuellt muntligt och skriftligt vid redovisning av projektarbete, som knyts till valfri sexologisk verksamhet där fokus på den individuella bedömningen är studentens förmåga att beskriva, analysera och värdera olika teoretiska och praktiska modeller för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete.
Specifika bedömningskriterier för de enskilda examinationerna framgår i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För Godkänt betyg krävs Godkänt resultat på muntlig samt skriftlig redovisning av projektarbetet och på den individuella skriftlig tentamen samt att alla obligatoriska moment har uppfyllts. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga tentamen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Almås E, Pirelli Benestad EE, (2017) Sexologi i praksis. Oslo:Universitetsforlaget. (ca 30 s. av 399 s.)
Atallah S, Johnson-Agbakwu C, Rosenbaum T, Abdo C, Byers E S, Graham C, Nobre P, Wylie K, Brotto L, (2016) Ethical and sociocultural aspects of sexual function and dysfunction in both sexes. Journal of sexual medicine, 13(4), 591-606. (15s)
Hall KSK, Binik YM, (eds) (2020) Principles and Practice of Sex Therapy. 6th ed. New York: Guilford Press. (300 s. av 536 s.)
Brotto LA, Basson R, (2014) Group mindfulness-based therapy significantly improves sexual desire in women. Behaviour Research and Therapy, 57, 43-54. (11 s.)
Brotto LA, Bergeron S, Zdaniuk B, Basson R, (2020) Mindfulness and cognitive behavior therapy for provoked vestibulodynia: Mediators of treatment outcome and long-term effects. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 88,1, 48-64. (16s)
Ekdahl J, (2017) Sexualitet och sexuella problem: bedömning och behandling enligt KBT. Lund: Studentlitteratur. (90 s. av 358 s.)
Elmerstig E, (2012) Sexuella problem och sexuella dysfunktioner. I Plantin L, Månsson S-A, (red) Sexualitetsstudier. Stockholm: Liber. (22 s. av 344 s.)
Elmerstig E, Thomtén J, (2016) Vulvar pain-Associations Between First-Time Vaginal Intercourse, Tampon Insertion and Later Experiences of Pain. Journal of Sex & Marital Therapy, 42. (13 s.)
Fine SF, Glasser PH, (1996) The first helping interview- Engaging the client and building trust. Thousand Oaks, Sage Publications. (105 s. av 185 s.)
Gahm E, (red.) (2017) Praktisk sexualmedicin. Lund: Studentlitteratur. (100 s av 270 s)
Graugaard C, Giraldi A M, Mohl B, (red) (2019). Sexologi. Faglige perspektiver på seksualitet. Köpenhamn: Munksgaard. (ca 100 s. av 1054 s)
Jackson LA, et al. (2019) Anatomy, histology, and nerve density of the clitoris and associated structures: clinical applications to vulvar surgery. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 221:519.e1-10.
Kåver A, (2016) KBT i utveckling: En grundbok i kognitiv beteendeterapi. (2:a upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. ( 200 s. av 367 s.)
Kleinplatz P J, Paradis N, Charest M, Lawless S, Neufeld M, Neufeld R, Pratt D, Ménard A D, Buduru B, Rosen L, (2018) From Sexual Desire Discrepancies to Desirable Sex: Creating the Optimal Connection, Journal of Sex & Marital Therapy, 44:5, 438-449 (11s).
Löfgren-Mårtenson L, (2012) Sexolog som yrke – mellan professionell ambivalens och Mångvetenskaplig harmoni. I: Plantin L, Månsson S-A, (red). Sexualitetsstudier Stockholm: Liber. 276-301. (25 s.)
McCool-Myers M, Theurich M, Zuelke A, Knuettel H, Apfelbacher C, (2018) Predictors of female sexual dysfunction: a systematic review and qualitative analysis through gender inequality paradigms, BMC Women's Health, 18,108. (15s)
Nilsson Schönnesson L, (2010) Sexologi och etik. I: Lundberg P.O, Löfgren-Mårtenson L (red) Sexologi, Stockholm, Liber. 445-450. (5s)
Rasmusson E-M, Plantin L, Elmerstig E, (2013) “Did they think I would understand all that on my own?” -A questionnaire study about sexuality with Swedish cancer patients. European Journal of Cancer Care, 22, 361-369. (9 s.)
Smith AE, Molton IR, McMullen K, Jensen MP, (2015) Sexual Function, Satisfaction, and Use of Aids for Sexual Activity in Middle-Aged Adults with Long-Term Physical Disability. Topics in Spinal Cord Injury Rehabilitation, 21(3), 227-232. (6 s.)
Ventus D, Gunst A, Arver S, Dhejne C, Öberg K G, Zamore-Söderström E, Kärnä A, Jern P, (2020) Vibrator-Assisted Start-Stop Exercises Improve Premature Ejaculation Symptoms: A Randomized Controlled Trial. Archives of sexual behaviour, 49,5, 1559-1573. (14s)
Aktuella rapporter, vetenskapliga artiklar och texter om ca 400 sidor tillkommer. Till litteraturlistan tillkommer också ett ospecificerat antal sidor som väljs av studenterna själva i relation till den individuella examinationen.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.