Avancerad nivå
Kandidatexamen inom det utbildningsvetenskapliga eller det samhällsvetenskapliga eller det humanistiska området samt Engelska 6
alternativt
En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 180 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp samt Engelska 6
Inga huvudområden
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten ska utveckla en bred kännedom om relationen mellan utbildning och politik. Syftet är vidare att studenten ska utveckla sin förståelse för och förmåga att analysera utbildning som en politisk aktivitet, ett politiskt styrinstrument, en förberedelse för ett framtida politiskt liv och ett ickepolitiskt projekt.
Kursen introducerar nyckelbegrepp och idéer inom pedagogisk teori och politisk filosofi med fokus på relationen mellan utbildning och politik i olika kontexter. En central del av kursens innehåll berör spänningar mellan staten, andra politiska aktörer och offentliga utbildningsinstitutioner och praktiker. Kursen innehåller också en diskussion om policyanalys som metod samt om relationen mellan utbildning och demokrati och mellan personlig autonomi och socialt beroende.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och kritiskt granska pedagogiska och politiska teorier om relationen mellan utbildning och politik ur historiskt och samtida perspektiv,
- analysera relationen mellan utbildning som individuellt frigörelseprojekt och utbildning som samhällspolitiskt projekt,
- analysera hur utbildning diskuterats som medel för politisk förändring i olika kontexter,
- analysera utbildningspolitiska dokument utifrån ett policyanalytiskt fokus.
Kursen bygger på regelbundna föreläsningar, seminarier, workshops och samläsning. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen.
Prov 1: Skriftlig examination (Written Exam), 10 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig examination (Written Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
Villkor för betyg på hel kurs anges vid kursstart.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Arendt, Hannah (2006). Between Past and Future: Eight Exercises in Political Thought. London: Penguin (298 s)
Hobbes, Thomas (2008). Leviathan. Oxford: Oxford University Press (508 s)
Mouffe, Chantal (2005). On the Political. London: Routledge (160 s)
Ozga, Jenny (2000). Policy Research in Educational Settings: Contested Terrain. Buckingham: Open University Press (146 s)
Plato (2007). The Republic. London: Penguin Classics (480 s)
Rawls, John (2005). A Theory of Justice. Cambridge, Mass: Harvard University Press (607 s)
Rousseau, Jean-Jacques (2004). The Social Contract. London: Penguin (176 s)
Spinoza, Benedict (2007). Theological-Political Treatise. Cambridge: Cambridge University Press (280 s)
Ett urval av vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 200 s).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Utbildning och politik