Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NL224C Naturkunskap och lärande: Kropp och hälsa (genomgången)Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenterna utvecklar kunskaper om energi, material och kemiska substanser utifrån hållbarhets- och undervisningsperspektiv.
I kursen behandlas hållbart samhälle och resurshushållning utifrån såväl historiskt, nutida och framtida perspektiv som undervisningsperspektiv. Aktuella klimat- och miljöfrågor i undervisningen problematiseras.
Energi, energianvändning och energitillförsel behandlas samt utreds med hjälp av begreppen energitjänst, energislag, energiresurser, energiformer och energikvalitet. Frågor kring jordens energibalans och förändringar i den, särskilt växthuseffektens inverkan, studeras ingående.
Samhällets användning av material och kemikalier på gott och ont behandlas. Hur kemiska ämnen – såväl naturliga som naturfrämmande – framställs, sprids och omvandlas samt vilka effekter de har på hälsa och miljö studeras. Framväxten av kemikaliesamhället, liksom samspel och intressekonflikter, utreds. Val av produkter och produktlivscykler studeras och behandlas i relation till nationella miljömål som ”giftfri miljö” och ”begränsad klimatpåverkan”.
Grundläggande naturvetenskapliga begrepp och teorier inom framförallt energilära, ellära, organisk kemi och kemisk miljövetenskap behandlas såväl experimentellt som teoretiskt.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna beskriva, diskutera och analysera jordens energibalans och förändringar i den, särskilt växthuseffektens inverkan på klimatet
- kunna beskriva, definiera och tillämpa några begrepp och teorier inom områdena energilära, ellära, organisk kemi och kemisk miljövetenskap
- kunna diskutera energianvändning, energitillförsel och energikvalitet utifrån naturvetenskaplig grund och hållbarhetsperspektiv
- kunna redogöra för och problematisera användning, framställning, spridning, detektion och toxikologiska verkningar avseende några omdiskuterade kemikalier
- kunna diskutera konsumentprodukter ur livscykel- och hållbarhetsperspektiv
- kunna problematisera undervisning kring aktuella klimat- och miljöfrågor
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, laborationer, projektarbete och seminarier. Kursens genomförande bygger på aktivt studentdeltagande och ett gemensamt kunskapsbyggande.
Prov 1: Skriftlig tentamen, 10 hp (Written Examination, 10 credits)
I detta prov examineras mål 1-4 genom en individuell skriftlig salstentamen.
Prov 2: Projektrapport och muntlig presentation med opposition, samt litteraturseminarium, 5 hp (Project Report and Oral Presentation with Opposition, and Literature Seminar, 5 credits)
I detta prov examineras lärandemål 5 genom en rapport samt ett seminarium. Lärandemål 6 examineras genom ett litteraturseminarium.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. För att erhålla betyget VG på hel kurs krävs väl godkänt på både prov 1 och 2.
Areskoug, Mats (2006) Miljöfysik. 2 uppl. Studentlitteratur (ca 250 s).
Ellervik, Ulf; Lindström, Ulf; Nilsson, Ulf, Sterner, Olov och Wennerberg, Johan (2005) Molekyler i människans tjänst, Studentlitteratur (ca 170 s)
Hill, Marquita K (2010), Understanding environmental pollution. 3 uppl. Cambridge: Cambridge, University Press (utvalda delar, ca. 200 s)
Johansson, Birgitta (red.) (2006) Giftfri miljö – utopi eller verklig chans? Formas Fokuserar (ca 100 s) Tillgänglig på www.formas.se/Forskning/Formas-Publikationer/Pocketbocker-Formas-fokuserar/
Kronlid, David (red) (2010) Klimatdidaktik – att undervisa för framtiden. Stockholm: Liber (kap 1, 2, 4, 5 och 7 (ca 110 s)
KVA & IVA (2011) Kemi – den gränslösa vetenskapen. Tillgänglig på www.ntaskolutveckling.se/Om-NTA1/News1/2011/December/Kemi---den-granslosa-vetenskapen/ (ca 100 s)
Petersson, Göran (2006) Kemisk miljövetenskap, 6:e uppl. Tillgänglig på publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/72646.pdf (ca 100 s)
Skolverket (2011) Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011*.*Tillgänglig på www.skolverket.se
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.