Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 3b alternativt Matematik 3c, Naturkunskap 2 samt förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 7-9, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i teknik samt intresse för teknik och teknikutveckling. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla ämnesdidaktisk kompetens för att undervisa i ämnet teknik.
Kursen behandlar teknikens uppgifter, funktion, utveckling och möjligheter. I kursen diskuteras drivkrafter för utveckling av tekniska lösningar, genusperspektiv på teknikutveckling och samband mellan teknikutveckling och samhällsutveckling.
Vardagliga tekniska lösningar tas upp med avseende på funktion, materialkännedom samt konsekvenser av teknikval utifrån hållbar utveckling. Även dokumentation och kommunikation med hjälp av teknikens begrepp och uttrycksformer ingår i kursen.
Olika sätt att organisera och genomföra teknikundervisning behandlas samt hur val av arbetssätt och arbetsformer kan stimulera elevgrupper av olika kön och etniskt ursprung till ökat intresse för teknik. Studenten genomför ett självständigt teknikutvecklingsprojekt där praktiskt arbete ingår och i detta sammanhang förs diskussioner om både möjligheter och risker so
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera teknikens särart både som mänsklig aktivitet och som skolämne samt reflektera kring genusrelaterade frågor inom teknikundervisningen
- beskriva samband mellan teknikutveckling och samhällsutveckling över tid och diskutera drivkrafter för teknikutveckling
- beskriva och visualisera vardagliga tekniska lösningar
- genomföra, utvärdera och beskriva teknikutvecklingsprocesser - från idé via modell och prototyp till färdig produkt
- använda digitala verktyg i det pedagogiska arbetet och i samband med detta
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, seminarier, workshops och diskussioner. Kommunikation inom kursen sker via webbaserad kommunikationsplattform.
Obligatoriska moment förekommer i form av praktiska moment och litteraturseminarier.
Prov 1: Muntlig presentation och en skriven text (Oral Presentation and a Written Text), 4 hp. I detta prov examineras mål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig presentation och en skriven text (Oral Presentation and a Written Text), 4 hp. I detta prov examineras mål 3.
Prov 3: Teknisk konstruktion (Technical Construction), 7 hp. I detta prov examineras mål 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Grimvall, Göran (2013). Teknikens väsen: skolans teknikämne i tidigare skolår. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (140 s)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2020). Språkinriktad undervisning: en handbok. 3. uppl. Stockholm: Hallgren & Fallgren (100 s i urval i samråd med lärare)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2022). Undervisa i teknik: för lärare i grundskolan . 3. uppl. Malmö: Gleerups. (200 s)
Marçal, Katrine. (2020). Att uppfinna världen: hur historiens största feltänk satte käppar i hjulet. Stockholm: Mondial. (kap 1-5, 86 s)
Sundin, Bo (2006). Den kupade handen. Stockholm: Carlsson bokförlag. (325 s)
Österlin, Kenneth (2016). Design i fokus: varför ser saker ut som de gör? 4. uppl. Stockholm: Liber (192 s)
Artiklar och elektroniska resurser kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.