UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Statsvetenskap I

Engelsk benämning

Political Science I

Kurskod

ST101A

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2007-06-01

Fastställandedatum

2025-04-08

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

KSSKA / Statsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen utgör nivå 1-30 inom huvudområdet statsvetenskap.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser på vardera 7,5 högskolepoäng.

Delkurs 1 Politik i teori och praktik

Delkursen ger en allmän presentation av statsvetenskap som det vetenskapliga studiet av politik. Syftet med kursen är att studenterna får en allmän introduktion till och orientering i vetenskapligt tänkande och skrivande med särskilt fokus på hur politik kan studeras. Studenten får bland annat arbeta med olika perspektiv på politik och förvaltning, några grundläggande statsvetenskapliga begrepp, ett kritiskt förhållningssätt till texter och annan information samt att skriva vetenskapligt.

Delkurs 2 Politisk makt och styrning

Delkursen syftar till att utveckla kunskaper kring politikens organisering och styrning på lokal, nationell och europeisk nivå utifrån ett jämförande perspektiv. Studenten ska utveckla förståelse för centrala begrepp inom jämförande politik såsom stat, demokrati, parlamentarism och maktdelning. Kursen ger också en introduktion till det svenska politiska systemet med fokus på lagstiftningsprocessen, offentlig förvaltning och det kommunala självstyret.

Delkurs 3 Förvaltning, demokrati och etik

Delkursen syftar till att utveckla en förståelse kring förvaltningens roll i demokratin, och en förmåga att hantera förvaltningsetiskt besvärliga frågor. Det är den normativa grunden för offentlig makt och styrning som utgör delkursens innehåll. Under kursens gång kommer studenterna att tränas i att ställa och besvara normativa frågor. I synnerhet görs detta genom att studenterna arbetar med normativa dilemman med utgångspunkt i aktuella eller historiska fall.

Delkurs 4 Global politik

Delkursen tar sin utgångspunkt i den internationellpolitiska utvecklingen efter kalla krigets slut. Delkursen erbjuder dels en genomgång av etablerade teoretiska perspektiv inom internationell politik, dels en skärskådning av globaliseringsbegreppet och en vidare diskussion kring hur globaliseringen förändrar vår förståelse av politiken. Med hjälp av empiriska nedslag i olika globala eller gränsöverskridande frågor, till exempel miljöproblem, migration, demokratiseringsprocesser och säkerhet, ställs de olika teoretiska perspektiven mot varandra. Därigenom vill kursen belysa hur globala problem – och lösningar – kan beskrivas på helt olika sätt, beroende på ur vilket perspektiv de analyseras.

Lärandemål

Delkurs 1 Politik i teori och praktik (7,5 hp)

Efter genomgången delkurs ska studenten:

  • uppvisa kunskap om några centrala och tongivande perspektiv på politik och förvaltning
  • kunna använda korrekt referensteknik
  • demonstrera ett källkritiskt förhållningssätt till olika typer av information

Delkurs 2 Politisk makt och styrning (7,5 hp)

Efter genomgången delkurs ska studenten:

  • demonstrera en grundläggande förståelse för politisk organisation och styrning på lokal, nationell och europeisk nivå
  • uppvisa kunskap om centrala statsvetenskapliga begrepp och forskningsresultat

Delkurs 3 Förvaltning, demokrati och etik (7,5 hp)

Efter genomgången delkurs ska studenten:

  • uppvisa kunskap om och ha förmåga att reflektera kring några generella förvaltningsetiska perspektiv och grundläggande värden inom offentlig sektor
  • kunna applicera förvaltningsetiska normer och perspektiv på konkreta situationer och utifrån dessa föra nyanserade diskussioner kring offentlig etik och förvaltningens roll i demokratin.
  • skriftligt och muntligt kunna förmedla och argumentera för sina slutsatser

Delkurs 4 Global politik (7,5 hp)

Efter genomgången delkurs ska studenten:

  • visa förmåga att ställa olika teoretiska perspektiv och synsätt på global politik mot varandra
  • kunna applicera statsvetenskapliga teorier och modeller på globaliseringsprocesser

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och självständiga arbeten i grupp.

Bedömningsformer

Följande examinationsformer förekommer på kursen:

Delkurs 1: Individuell examination samt grupparbete som presenteras muntligt och skriftligt

Delkurs 2: Portfolio bestående av löpande examination och en skriftlig tentamen

Delkurs 3: Portfolio bestående av löpande examination och en skriftlig tentamen

Delkurs 4: Portfolio bestående av löpande examination och en skriftlig tentamen

Omtentamen sker i första hand genom samma examinationsform som vid den ordinarie examinationen. När det gäller seminarier, gruppövningar och uppgifter som utförs löpande under delkursens gång kan dock omtentamen ske genom individuella skriftliga eller muntliga kompletteringsuppgifter eller på annat sätt enligt examinators anvisningar.

För att slutbetyget på kursen ska bli väl godkänt krävs att man fått betyget väl godkänt på minst två av delkurserna.

På delkurs 1 används endast betygsgraderna Underkänt och Godkänt.

Kurslitteratur

Delkurs 1. Politik i teori och praktik

  • Anckar, Carsten et al. (2024) Komparativ politik: institutioner och beteende. Lund: Studentlitteratur.
  • Erlingsson, Gissur; Johan Wänström och Richard Örvall (senaste upplagan) Politik och förvaltning i svenska kommuner. Lund: Studentlitteratur
  • Norén Bretzer, Ylva (senaste upplagan), Sveriges politiska system. Lund: Studentlitteratur.

Ytterligare texter upp till 100 sidor kan tillkomma

Delkurs 2. Politisk makt och styrning:

  • Anckar, Carsten et al. (2024) Komparativ politik: institutioner och beteende. Lund: Studentlitteratur.
  • Erlingsson, Gissur; Johan Wänström och Richard Örvall (senaste upplagan) Politik och förvaltning i svenska kommuner. Lund: Studentlitteratur
  • Norén Bretzer, Ylva (senaste upplagan), Sveriges politiska system. Lund: Studentlitteratur.

Ytterligare texter upp till 100 sidor kan tillkomma

Delkurs 3. Förvaltning, demokrati och etik

  • Erlingsson, Gissur; Johan Wänström och Richard Örvall (senaste upplagan) Politik och förvaltning i svenska kommuner. Lund: Studentlitteratur
  • Erlingsson, Gissur; David Karlsson, Jessica Wide och Johan Wänström (2022) Den lokala demokratins vägval.
  • Demokratirådets rapport 2022:1. Stockholm: Studieförbundet näringsliv och samhälle (SNS). https:// www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1654821/FULLTEXT01.pdf
  • Hysing, Erik & Olsson, Jan (2012) Tjänstemän i politiken. Lund: Studentlitteratur
  • Lundquist, Lennart (1998) "Demokratins väktare" i SOU1998:102 Lekmannastyre i experternas tid – dokumentation från ett seminarium, Demokratiutredningens skrift nr. 6. Stockholm: Fritzes https://www.regeringen.se/contentassets/fbc56c451e884084b1020c7eea9f529d/lekmannastyre-i-experternas-tid

Ytterligare texter upp till 100 sidor kan tillkomma

Delkurs 4. Global politik:

  • Baylis, John, Smith, Steve & Owens, Patricia (senaste upplagan), The Globalization of World Politics, Oxford: Oxford University Press

Ytterligare texter upp till 100 sidor kan tillkomma

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.