EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Makt och mångfald i arbetslivet

Engelsk benämning

Power and Diversity in Working Life

Kurskod

IM255S

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2021-11-08

Fastställandedatum

2025-01-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Termin 1 och 2 avklarade inom programmet Mångfaldsstudier (SGMGF)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde.

Innehåll

Kursen syftar till att utveckla och fördjupa de kritiska arbets- och organisationsvetenskapliga perspektiven på utbildningsprogrammet och möjliggöra för studenterna att träna sitt kritiska förhållningssätt i relation till arbets- och samhällslivets ideologier, strukturer och maktordningar – och dess sociala effekter för olika individer och samhällsgrupper. Kursens centrala moment utgörs dels av grundläggande organisationsteoretiska perspektiv på individer och grupper i arbetslivet, dels av olika perspektiv på chefs- och ledarskap och förändringsarbete inom arbetslivets organisering och organisationer.

Kursen behandlar arbetslivets förändringsprocesser ur olika kritiska och teoretiska perspektiv. Särskilt fokus riktas här mot frågor om makt och chefs-/ledarskap respektive mångfald, intersektionalitet och genus/kön. I anslutning till dessa teorier behandlas vidare även företeelser som nyliberalism och New Public Management liksom olika former av styrning och utvecklings- och förändringsarbete i arbetsorganisationer.

Lärandemål

Efter genomgången delkurs ska studenten:

  1. Visa fördjupad och kritiskt reflekterande kunskap om och kunna diskutera arbetslivets ideologier, organisationer, strukturer och maktordningar – och dess sociala effekter för olika individer och samhällsgrupper
  2. Visa fördjupad och kritiskt reflekterande kunskap om och kunna diskutera och jämföra chefs-/ledarskap, mångfaldsfrågor, intersektionalitetsaspekter och frågor om genus/kön i arbetslivets organisationer ur olika teoretiska perspektiv
  3. Visa fördjupad och kritiskt reflekterande kunskap om och resonera kring innebörderna i och effekterna av centrala företeelser som nyliberalism, New Public Management och olika former av styrning och utvecklings-/förändringsarbete i arbetslivets organisationer
  4. Visa förmåga att självständigt och kritiskt granska, analysera, jämföra och resonera kring olika arbetsorganisationer inom näringslivet, offentlig sektor och ideella branscher i relation till frågor om makt och mångfald

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och självständiga arbeten i grupp där studenterna förväntas att själva identifiera, formulera, diskutera och utarbeta relevanta problemställningar och ställningstaganden.

Bedömningsformer

Examinationen sker genom

  • en individuell tentamen på 7 hp. Examinerar lärandemål 1, 2, 3
  • tre individuella inlämnings-/seminarieuppgifter á 1 hp vardera. Examinerar lärandemål 1, 2, 3, 4
  • en individuell skriftlig fördjupningsuppgift på 5hp som presenteras på ett seminarium. Examinerar lärandemål 1, 2, 3, 4

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.